Lastbil och Tomas 750x340
​Tomas Grönstedt, koordinator för kompetenscentret TechForH2​​​
​Fot​o: Anna-Lena Lundqvist 

För framtidens hållbara vätgasekonomi

​​– Att vi får en nod för fordonsforskning och vätgas med tyngdpunkt i Västsverige är fantastiskt. Det är förstås också jättekul att vi får ett centrum som tar fasta på samverkan mellan olika transportmoder, säger Tomas Grönstedt, koordinator för kompetenscentret TechforH2 som nu får nästan 54 miljoner kronor från Energimyndigheten i syfte att utveckla ny teknik inom vätgasframdrivning som ett steg mot omställningen till fossilfrihet. 
Det var strax före jul som nyheten damp ner om Energimyndighetens stora satsning på centrum som forskar på hållbara energisystem. Sammanlagt 600 miljoner kronor delas ut i anslag till elva olika kompetenscentrum, varav fler än hälften med hemvist på Chalmers – som huvudsökande i fyra fall och medsökande i två. Centrumens övergripande syfte är att bygga kunskap och kompetens som accelererar omställningen bort från fossilsamhället och stärker Sveriges konkurrenskraft. 

Ett av kompetenscentren som mottar anslag från Energimyndigheten är TechForH2 vid institutionen för Mekanik och Maritima Studier, som får nästan 54 miljoner för att utveckla ny teknik och innovationer för integration av vätgasframdrivning inriktat mot tyngre transporter. Sammanlagt uppgår centrets totala budget, inräknat finansiering från näringsliv och Chalmers, till nästan 162 miljoner kronor över en femårsperiod i en första etapp, med möjlighet till förlängning med ytterligare fem år. 

– Att vi får en nod för fordonsforskning och vätgas med tyngdpunkt i Västsverige är fantastiskt. Det är förstås också jättekul att vi får ett centrum som tar fasta på samverkan mellan olika transportmoder. Personligen har jag alltid gillat att nätverka och få till samverkan inom akademin, det blir kul att kunna göra detta helhjärtat, säger Tomas Grönstedt, professor i strömningslära vid M2 och koordinator för TechForH2. 

Vätgas – för ett fossilfritt Sverige 

För att nå Sveriges mål om noll nettoutsläpp av växthusgaser senast 2045 är ett fossilfritt transportsystem och förnybara bränslen ett måste. Fokus har tidigare legat främst på vikten av elektrifiering, speciellt inom bilindustrin. Men för tyngre fordon och lastbilar, som står för 30% av transportsystemets totala koldioxidutsläpp, är en elektrifiering klurigare då det behövs ett väldigt stort antal batterier för att kunna driva så pass tunga fordon, vilket i sig får konsekvenser i form av tyngd, utrymme och kostnader. Därför har det funnits behov av forskning som utvecklar nya tekniska lösningar som reducerar växthusgaser och skadliga utsläpp, som inte är beroende av fossila energikällor men som samtidigt kan leva upp till lastbilsbranschens, och andra tynga fordonsbranschers såsom flygets, behov.

Med Energimyndighetens stora satsning på TechForH2 är förhoppningen nu att kunna bidra till kunskapsuppbyggnad och utbildning inom området, accelerera införsel av ny teknik och därmed bidra till omställningen till fossilfrihet. Mer specifikt kommer TechForH2:s fokusområden omfatta kompositer och lättviktskonstruktioner för fordonsintegrerad lagring av vätgas och tillverkning och efterbehandling av metalliska material för bland annat vätgasanvändning och sensorer. Vidare kommer centret forska vidare på bränsleceller och fordonsintegration och teknik/styrmedel och innovationer i det framtida vätgassamhället.

Nya rekryteringar att vänta

TechForH2 koordineras och leds av Chalmers som äger centret tillsammans med RISE. Delaktiga i centrets verksamhet är även en rad industripartners; Volvo, Scania, PowerCell, JohnsonMatthey, Oxeon, GKN Aerospace, Insplorion, Siemens Energy och Stena. 
Energimyndighetens satsning på TechForH2 innebär att man nu står inför en tillväxtfas på personalfronten. 
– Med den här finansieringen kommer vi att kunna rekrytera in nio nya doktorander. Dessutom bidrar styrkeområde Transport med ett antal post-doc-tjänster inom vätgasanvändning som motfinansierar Chalmers verksamhet, samtidigt som partners från industri bidrar med egen verksamhet i samma omfattning, säger Tomas Grönstedt. ​

För mer information om TechForH2, kontakta Tomas Grönstedt​, koordinator för TechForH2

Text: Lovisa Håkansson

Sidansvarig Publicerad: on 23 mar 2022.