​Astrid Linder
​VTI/Hejdlösa bilder

Astrid Linder – Ny adjungerad professor på Chalmers

​Astrid Linder är forskningschef för trafiksäkerhet vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och expert åt kommissionen i transport och genderfrågor i forskningsprogrammet Horizon 2020. Nu börjar hon som adjungerad professor på Tillämpad mekanik.
​Astrid Linder doktorerade på Chalmers 1996-2002. År 2014 blev hon docent i personskadeprevention. Nu är hon tillbaka på Chalmers i sin roll som adjungerad professor och ser fram emot att ingå i en forskargrupp på Chalmers för att kunna göra mer och bättre forskning. Hon ser också fram emot att komma närmare studenter i examensarbeten och doktorandprojekt.

- Det handlar om att ta vara på intresset hos kommande generationer och introducera ämnet så att vi fortsätter och förbättra trafiksäkerheten i vårt vägtrafiksystem, säger Astrid Linder.
Astrid Linders specialitet som forskare handlar om att utforma verktyg för att identifiera de skyddssystem som ger det bästa skyddet mot nackskador i lågfartskollisioner. Redan som doktorand var hon ansvarig för nacken på en ny krockdocka, BioRID. En docka som idag används av provningsinstitut och fordonstillverkare över hela världen. Det senaste bidraget är en virtuell krockdockemodell av en genomsnittlig kvinna.EvaRID

- Det är så här långt, världens första virtuella krockdockemodell av en genomsnittlig kvinna kallad EvaRID, säger Astrid Linder.

Hon berättar att genom skadestatistiken kan man se att risken för att drabbas av en whiplashskada är ungefär dubbelt så stor för en kvinna som för en man i en likande krock. Skadestatistiken ger också information om att i en upphinnandekollision finns det bilsäten som skyddar både män och kvinnor och säten som inte gör det.

- Det vi saknar är en möjlighet att i en ny bil prova hur bra skyddet för båda män och kvinnor är eftersom vi inom krockeriet, än så länge, endast har en modell av den genomsnittliga mannen som representant för den vuxna befolkningen, säger Astrid Linder.

Under sin karriär har hon mottagit flera utmärkelser som EU Champions of Transport Research Road (2014), EU Champions of Transport Research Overall Winner Transport (2014), och US Government Safety Engineering Excellence (2015) och det går inte att ta miste på hennes engagemang för trafiksäkerhet. Hon berättar att mer än 1,2 miljoner människor dör på vägarna i världen varje år. Det motsvara en fullastad Boing 747-400 med 500 passagerare som störtar var annan timme, natt och dag alla årets dagar.

- Vi har skapat vägtrafiksystemet. Vi kan utforma det så att vi inte förlorar liv och hälsa på samma sätt som vi kan förhindra flygplan från att störta, säger Astrid Linder.

Publicerad: to 18 feb 2016. Ändrad: ti 02 maj 2017