Sveriges största makerspace invigt

människor inviger Fuse
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Chalmers nya och avancerade lärandemiljö är nu officiellt invigd och får namnet Fuse. Det blir en unik mötesplats för lärande och samarbeten över gränserna med en modern maskinpark för att testa och realisera idéer.

Miljön är en del i utbildningsmodellen Tracks, vilket är Chalmers största satsning på utbildning genom tiderna. Med hjälp av medel från Chalmers stiftelse ska denna unika satsning på modernt lärande och lärandemiljöer möta både samhällets behov och studenternas önskemål.
Dagens ingenjörer behöver nämligen inte bara djupa kunskaper inom sina respektive ämnen. De måste även kunna jobba i tvärdisciplinära team samt ha insikt om etik, kommunikation och entreprenörskap.

Tracks bygger därför på utmaningsdrivna kurser eller projekt där studenter från olika utbildningar arbetar tillsammans med lärare, forskare, samhällsaktörer och industrin för att förstå och lösa komplexa samhällsutmaningar eller utveckla, bygga, testa och förverkliga nya processer, produkter och system. Allt för att få gränsöverskridande och attraktiva kompetenser och i nära samarbete med det omgivande samhället.
Lärandemiljön Fuse blir alltså dels den fysiska platsen för Trackskurserna, men även en mötesplats för alla studenter på Chalmers, där de kan mötas och samarbeta.

En unik satsning

Chalmers Fuse kan liknas vid ett avancerat makerspace – en högteknologisk verkstad – som består av olika verkstäder och labb med fokus på bland annat textil, fysiologi, rapid prototyping och metallbearbetning samt studior för ljud, film och VR. På Fuse finns det även många studieplatser och grupprum som studenterna kan boka. Fokus ligger på en mötesplats där utbildning, forskning, industri och samhälle kompletterar varandra.

– Framtiden skapas genom nyfikenhet och upptäckarlust. Det är genom att tänka nytt, prova, justera och förbättra som vi kan lösa de stora utmaningar som vår värld står inför. Fuse är precis den kreativa hubb för samarbeten, lärande och kunskapsöverföring mellan människor och discipliner som Chalmers och framtidens ingenjörer behöver, säger rektor Stefan Bengtsson.

Eftermiddagens moderator var docent Cecilia Berlin, och under ceremonin talade Chalmersstiftelsens VD Martin Nilsson Jacobi, liksom rektor Stefan Bengtsson, vice-rektor Anna Karlsson-Bengtsson och studentkårens ordförande Isac Stark. Tracks ledare Mikael Enelund berättade mer om Tracks och därefter demonstrerade Trackskursen Music Engineering sina instrument. Efter ceremonin bjöds det på tårta och bubbel och den som ville kunde också gå en guidad tur genom Fuse och titta närmare på de avancerat utrustade verkstäderna.

Chalmers Fuse ligger i SB3-huset och huvudentrén nås via Sven Hultins gata 8.

Läs mer om utbildningsmodellen Tracks ​

Hasti Razaghi