"Tillståndet i havet är på många sätt kritiskt"

Bild 1 av 1
Professor Ida-Maja Hassellöv leder Chalmers tematiska område Ocean. Hon gläds över att sjöfartens ansvar för att hjälpa till att skydda haven lyfts på FN:s World Maritime Day.

Tre frågor till Ida-Maja Hassellöv, havsmiljöforskare och ledare för Chalmers tematiska område Ocean, om FN:s World Maritime Day den 25 september, då sjöfarten uppmärksammas kring hur den påverkar den marina miljön, den globala handeln och säkerheten till sjöss.

Hallå där, Ida-Maja! Årets tema på World Maritime Day lyfter fram havets stora betydelse för livet på Jorden. Men vad vill du lyfta fram den här dagen?
– Det är faktiskt fantastiskt att höra hur generalsekreteraren för FNs sjöfartsorgan IMO, i år lyfter fram vilket ansvar sjöfarten har att hjälpa till att skydda våra hav. Tillståndet i havet är på många sätt kritiskt och avseende just sjöfartens påverkan på havsmiljön, är dagens reglering ofta otillräcklig. Ett konkret exempel är användningen av så kallade skrubbrar, en avgasbehandlingsteknik som ger upphov till extremt stora volymer av kraftigt förorenat vatten. Sedan första juli i år är det förbjudet att släppa ut skrubbervatten runt Sverige, Danmark och Finland, vilket är positivt, men det finns fortfarande starka krafter som önskar bibehålla möjligheten att göra stora ekonomiska vinster genom att kunna fortsätta använda skrubbrar.

På vilka sätt förändrar bidrar din och andras forskning till hållbar sjöfart?
– Vår forskning, ofta i samarbete med andra parter både i Sverige och internationellt, ligger till grund för exempelvis utvecklingen av förbudet mot utsläpp av skrubbervatten. Svenska redare har också generellt en hög miljöprofil, man vill göra rätt och många tar steg bortom dagens lagstadgade krav för att minimera sin miljöpåverkan. Det i sin tur är positivt när vi från miljöforskningshåll driver på för hårdare regelverk, som då kan innebära en konkurrensfördel för de som ligger långt framme i sin hållbarhetsanpassning.

Chalmers och logistikföretaget Greencarrier har nyligen inlett ett samarbete som ska leda till nya forskningsgenombrott inom maritim miljövetenskap. Vad händer nu som ett resultat av partnerskapet?
– Tack vare partnerskapet med Greencarrier är vi just i färd med att rekrytera två doktorander, vilket kommer att innebära en väldigt värdefull förstärkning av vårt fortsatta arbete för en mer hållbar sjöfart. Som nyfikenhetsdriven forskare är det också underbart att få lov att kombinera utforskandet av hur sjöfarten påverkar havsmiljön, till att arbeta fram nya sätt att kunna utvärdera sjöfartens miljöpåverkan, vilka sedan kan nyttiggöras av berörda myndigheter, såsom Havs- och vattenmyndigheten och Transportstyrelsen i Sverige. Även på EU- och global nivå kan vi bidra, genom överföring av kunskap till IMO. Partnerskapet med Greencarrier möjliggör också kunskapsutbyte mellan deras logistikverksamhet och vår miljöforskning, vilket är mycket värdefullt. Vi lär av varandra och potentialen är stor!

Ida-Maja Hassellöv listar tre stora utmaningar för havsmiljön

Överfiske

 Ekosystemen riskerar att drastiskt förändras, tänk exempelvis på torskfisket vid Grand Banks, som kollapsade på 1990-talet och ännu inte återhämtat sig. På närmare håll har vi den akuta situationen kring strömming- och torskbestånden i Östersjön.

Klimatförändringseffekter

 Havsförsurning försvårar kalkskalsbildning, och ökande temperaturer förändrar förutsättningarna för exempelvis korallrevs överlevnad. Att prognoserna pekar på att de stora korallreven kan riskera att dö ut under min livstid känns otroligt skrämmande.

Sjöfarten

 Sjöfarten är inte jämnt fördelad över haven, och det är inte heller det marina livet. I kustnära områden kan sjöfartens bidrag av många föroreningar vara väldigt högt, även jämfört med landbaserad verksamhet. I dessa områden sker också mycket av den biologiska produktionen, man pratar ibland om havens barnkammare, och här har vi som mänsklighet möjlighet att minska belastningen på vår havsmiljö, som vi alla är så beroende av.

Läs mer om Ida-Maja Hassellövs forskning

Fartygstrafik orsakar höga och oväntade utsläpp av växthusgasen metan

Fartygens utsläpp i hamn hotar livsmiljön i havet

Stora utsläpp från fartygs avgasrening

Relaterade nyheter

Greencarrier och Chalmers samarbetar om hållbar maritim forskning

Chalmers och Greencarrier Group ingår ett strategiskt partnerskap under tre år för att driva på den hållbara utvecklingen inom sjöfartsindustrin. Logistikföretaget Greencarrier stödjer världsledande forskning och utbildning inom maritim miljövetenskap, ledd av Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor på högskolan. 

Ida-Maja Hassellöv
  • Avdelningschef, Transport, energi och miljö, Mekanik och maritima vetenskaper

Du kanske också är intresserad av