Nu sjösätts europeisk havsforskning- och utbildningsallians

På plats i EU-parlamentet i Bryssel: ​Ander​s Palmqvist, vicerektor för forskning och styrkeområden på Chalmers, och Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor vid maritima studier på Chalmers. ​​​

​– Att Chalmers blev inbjuden som en av fjorton ”founding partners” i EOREA är en tydlig signal på att Chalmers kompetens inom det marina och maritima området är efterfrågad, säger Ida-Maja Hassellöv som tillsammans med Anders Palmqvist är på plats vid EU-parlamentet i Bryssel för att delta vid sjösättningen av denna europeiska havsforsknings- och utbildningsallians.

Under torsdagen den 8 december skedde den officiella sjösättningen av EOREA - European Ocean Research and Education Alliance – en europeisk havsforsknings- och utbildningsallians med det övergripande syftet att med ett stärkt samarbete möta globala och europeiska utmaningar i havsmiljön.

Bakom samarbetet står fjorton europeiska forsknings- och utbildningsaktörer inom havssektorn – däribland Chalmers – som med gemensamma krafter vill främja genomförandet av FN:s mål för hållbar utveckling till 2030.

Med på plats vid EU-parlamentet för att delta i sjösättningen av EOREA var Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor vid maritima studier, och Anders Palmqvist, vicerektor för forskning och styrkeområden på Chalmers som också stod för den officiella signeringen för Chalmers räkning.

– Att Chalmers blev inbjuden som en av fjorton ”founding partners” i EOREA är en tydlig signal på att Chalmers kompetens inom det marina och maritima området är ef​terfrågad, och pekar ytterligare på behovet av en mer tydlig samordning internt, genom Chalmers Ocean, säger Ida-Maja Hassellöv som kommer att sitta i alliansen strategiska styrelse.

För att uppnå sin vision vill alliansen dela nationella anläggningar i världsklass och öppna upp utbildningsprogram för sina europeiska partners för att på så sätt stärka, expandera och optimera EU:s havsforsknings- och utbildningskapacitet.

Chalmers kommer tillsammans med Aalto University i Finland att leda det tematiska området om sjöfart, medan NTNU i Norge kommer att leda ett motsvarande område för akvakultur och sjömat.
Med på plats och talade under sjösättningen i Bryssel var bland andra EU-parlamentariker Maria Da Graca Carvalho, EU-kommissionären för innovation, forskning, kultur, utbildning och ungdom Mariya Gabriel, samt Anne Borg, rektor för Norges tekniska universitet NTNU.

Ida-Maja Hassellöv
  • Viceprefekt, Mekanik och maritima vetenskaper