Lättviktsryggsäck utvecklad utifrån Teknisk designstudenters koncept

Test av ryggsäck

Kandidatarbetet ”Produktutveckling av en bärlösning för lättviktsvandring” handlade om att ta fram ett koncept i form av en prototyp och underlag för användarbehov och krav, till en lättviktsryggsäck åt friluftsföretaget Lundhags. Studenternas arbete togs sedan med i Lundhags eget utvecklingsarbete, och har nu resulterat i kommersiell produkt.

Våren 2020 gjorde Moa, Lucas, Dennis, Nelly, Johannes och Jesaja, studenter vid programmet Teknisk design, sitt kandidatarbete ”Produktutveckling av en bärlösning för lättviktsvandring”. Nu, tre år senare, lanserar Lundhags en lättviktsryggsäck som finns att köpa i butik, och som har fått mycket uppmärksamhet.

Grunduppdraget från Lundhags var att ta fram en ryggsäck på 60 liter som inte vägde mer än 1200 gram, och med ett i förväg bestämt material. Utifrån det så gällde det att göra lättviktsryggsäcken så komfortabel, användarvänlig, hållbar, och prismässigt konkurrenskraftig som möjligt på marknaden.

Hur har ni arbetat med att ta fram lättviktryggsäcken?

– Segmentet med lättviktsryggsäckar som det ser ut idag är ganska nischat och målgruppen har rätt så höga och specifika krav. Så vi lade mycket tid på att göra research, och gjorde både kvantitativa enkäter och djupintervjuer med expertanvändare. Vi vill särskilt tacka Jörgen Johansson, författare till boken Vandra Fjäderlätt, som välkomnade oss in i den svenska världen inom lättviktsvandring. Det var en ovärderlig hjälp när vi sedan arbetade vidare med konceptet. Sen utförde vi själva fältstudier där vi testade olika ryggsäckar, säger studenterna.

När researchen var klar så gällde det att ta fram ett förslag på en prototyp som klarade viktkraven.

– I ryggsäcksvärlden handlar det mycket om att ta fram rätt ”features”. Allt man lägger till på ryggsäcken väger ju så då gäller det att det fyller en viktig funktion som efterfrågas av målgruppen. När det gäller hållbarhet så funderade vi noga på slitage och belastningspunkter så rätt delar fick exakt den förstärkning som krävdes. Vi tog också fram ett modulärt koncept så att delar skulle kunna bytas och repareras, säger studenterna.

Slutkoncept av ryggsäcken

Konceptet har fått mycket uppmärksamhet

Ryggsäcken skulle inte bara vara lätt och slitstark utan också komfortabel för många olika användare.

– Vi visste från vår research att bärsystemet är grunden i komforten. Därför hade vi med ett rejält bärsystem med en aluminiumram formad som ett uppochnervänt U, som skiljde sig en del från andra ryggsäckar. Vi jobbade också med varierbarhet för att ryggsäcken även skulle fungera bra även för användare som inte är så vana vandrare.

Håkan Nyström, projektledare vid Lundhags, är mycket nöjd med samarbetet med studenterna och deras prestation.

– Kandidatarbetet ”Produktutveckling av en bärlösning för lättviktsvandring” är ett bra exempel på ett skarpt projekt som började med en tanke och som slutade på butiksväggen. Studentgruppens nyfikenhet, energi och målmedvetenhet banade verkligen väg för det som slutade i ryggsäcksserien Padje Light och redan innan lansering har serien fått mycket uppmärksamhet inom lättviktsvandring, säger Håkan Nyström.

Viktigt med handledning och samarbete

Moa, Lucas, Dennis, Nelly, Johannes och Jesaja är också glada över det goda samarbetet med Lundhags och den handledning de fått från Chalmers.

– Det har varit ett väldigt roligt att jobba med ett så konkret projekt under en längre tid. Vi har jobbat med många ”case” i våra vanliga kurser så vi kände oss väl förberedda. Men det är något speciellt att stå med en riktig fysisk produkt, och gemensamt diskutera fram en bra lösning. Sen känns det ju extra speciellt att lättviktsryggsäcken nu finns att köpa i butiker. Vi vill också passa på att tacka Håkan Nyström på Lundhags och vår handledare Sanna Dahlman. Det har verkligen varit värdefullt för vårt arbete.

Mer information

Kandidatarbetet hittar du här: https://odr.chalmers.se/items/a393d5f8-74fd-4f87-a2d6-4e9074a7c733

Handledare: Sanna Dahlman

Programansvarig för Teknisk design: Andreas Dagman