Blivande maskiningenjörer?

Föreläsning
Gauti Asbjörnsson, lärare och forskare vid Institutionen för industri- och materialvetenskap, presenterar dagens lektion.

​Andraårselever från Polhemsgymnasiets teknikprogram fick under en förmiddag möjlighet att besöka Chalmers, och känna på hur livet som student kan se ut. Eleverna fick delta under en av civilingenjörsprogrammet Maskintekniks föreläsningar och få information om utbildningen och praktikprogrammet Tekniksprånget. Det hanns också med ett besök till Chalmersstudenternas egen körsimulator CASTER.

Besöket startade med att gymnasieleverna var med under en projektredovisning i kursen Konstruktionsoptimering. Kursen ingår i civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och handlar om att integrera traditionella konstruktionsmetoder med moderna optimeringsmetoder.

Maskinteknikstudenterna har under kursen arbetat gruppvis med en uppgift som kallas för ”the cantilever challenge”. En cantilever, eller konsol som det kan översättas till på svenska, kännetecknas av att den endast har stöd på en sida och hänger fritt på den andra.

Studenternas uppgift var att, med hjälp av computer aided design (CAD), konstruera en så styv balk som möjligt. Utmaningen ligger i att hitta den optimala designen i relation till materialets vikt och längd.

Cantilevers
Här ligger alla gruppers olika designade konstruktioner inför testning.

Projektet med att ta fram en så styv balk som möjligt avslutades med en tävling. Varje grupps cantilever vägdes, mättes och stresstestades genom att hänga en vikt längst ut i ena änden. Resultaten jämfördes sedan mellan grupperna och vinnare utsågs.

Kontroll av cantilever
Här kontrollerar man styvheten genom att balken fästs i dena ena änden och en vikt i den andra. Kanishk Bhadani och Mohammad Arjomandi Rad (främst i bild), båda doktorander vid Institutionen för industri och materialvetenskap utför mätningen, och två av studenterna är med och verifierar värdena.
Fotograf: Marcus Folino

Tävlingen sponsrades av företaget EDRMedeso som ger support till universitet och företag som använder mjukvara från ANSYS. Den mjukvara som studenterna haft som stöd i designoptimeringen i sina konstruktioner. Förutom hedern så bestod priset av en lunch och möjlighet att diskutera framtida examensarbete.

Caster
Caster - körsimulator

Chalmersstudenternas körsimulator CASTER

Gymnasieeleverna fick även stifta bekantskap med Chalmersstudenternas egen körsimulator CASTER. Två glada elever fick också chansen att ta sig en provtur på den virtuella racerbanan, vilket var mycket uppskattat. CASTER står för Chalmers Automotive Simulator Technology Education Research, och är en del i Chalmers strävan efter att utbilda ingenjörer med stor förståelse för teknik teknik. CASTER ingår i några av kurserna på Chalmers men själva simulatorn drivs helt av studenterna själva.

Två tjejer
Smilla och Emma från Tekniksprånget

Tekniksprånget

Emma Boberg och Smilla Emilsson Wallerstedt har nyligen gått ur gymnasiet och är just nu, genom Tekniksprånget, på en fyra månaders praktik vid Chalmers institution för industri- och materialvetenskap. Emma och Smilla passade på att berätta för gymnasisterna om Tekniksprånget och deras erfarenheter från att prova på jobbet som ingenjör.

Tekniksprånget är ett praktikprogram där Sveriges arbetsgivare tillsammans med regeringen satsar för att säkra vår framtida kompetensförsörjning genom att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar. Genom fyra månaders betald praktik får unga i hela Sverige chansen att testa ingenjörsyrket i praktiken.

Program och kurser

30 kreativa tekniska grundutbildningar, ett 40-tal masterprogram och två versioner av Tekniskt basår – på Chalmers finns något för alla.

Gauti Asbjörnsson
  • Docent, Produktutveckling, Industri- och materialvetenskap