Studenters solcellsbil tävlade i Marocko

Solbil
Solcellsbilen heter Sköll - vargen som jagar solen, enligt fornnordisk mytologi.​

​Chalmers Solar Team består av ett 20-tal studenter som på egen hand konstruerat bilar som drivs med energi från solceller. Den senaste solcellsbilens egenskaper testades nyligen hårt i tävlingen Solar Challenge Morocco.

​Chalmers Solar Team ställde 2019 för första gången upp i det som kallas för världens största solcellsbilstävling, The Bridgestone World Solar Challenge. Grundtanken med tävlingen är att tänja på de teknologiska gränserna för vad man kan göra med solkraft. World solar challenge, som går av stapeln vartannat år, fick i år ställas in på grund av pandemin. Istället arrangerades ett alternativt lopp kallat Solar Challenge Morocco. Varje lag ska köra 250 mil på allmänna vägar uppdelat på fem dagar. Målet är att ta sig fram så fort som möjligt endast med hjälp av energi från solceller monterade på bilen. Med undantag för ett mindre batteri som användes för att komma iväg vid starten.

Sex lag tävlade mot varandra i samma klass som Chalmers, som i år ställde upp med ny bil. Alla lagen lyckades ta sig i mål vilket var en bedrift i sig då många lag vid tidigare tävlingar tvingats att bryta. Förutom att kunna ta sig fram med endast solenergi så måste bilen också hålla för emellanåt ganska tuffa förhållanden i form av hetta, vind och ofta backiga och dåliga vägar. Chalmers placerade sig sexa i tävlingen, men förutsättningarna för de olika teamen har också varit väldigt varierande. Många av lagen har hållit på i många år och de ekonomiska förutsättningarna har skiljt ganska så markant.

– Vi har byggt solcellsbilen på Chalmers nästan helt själva med relativt små medel på bara lite drygt ett år. Att vi har designat, konstruerat och skött så mycket på egen hand är en stor skillnad jämfört med de övriga lagen. Så vi är väldigt nöjda med vår insats, säger Alexander Andersson som just nu läser sin master.

Att ta sig fram genom Marockos karga ökenlandskap var ett äventyr i sig. Till exempel så spenderades några av de kalla ökennätterna på filtar utomhus. En av dagarna stannade bilen och det tog några timmar av felsökning innan problemet kunde avhjälpas. Det visade sig att en elkoppling hade lossnat, förmodligen på grund av den bitvis skumpiga vägen. Hela teamet var också involverat i strategiupplägget under körningen eftersom energidata kunde följas kontinuerligt från följebilarna. Till exempel så kunde man meddela föraren att anpassa hastigheten vissa sträckor för att på så vis undvika moln och maximera solenergin. Topphastigheten för Chalmers bil låg på runt 100 kilometer i timmen och för det bästa laget cirka 140 kilometer i timmen. Varje förarteam bestod av tre personer som turades om att köra, plus två reservförare.

Även om det var en tävling och alla kämpade för att vinna så var stämningen mellan lagen i grunden familjär och hjälpsam.

– Ja, vid problem så hjälptes man ju åt och vi delade en del erfarenheter mellan varandra. Många ville till exempel veta mer om materialet i vår specialbyggda kaross. Men vissa saker hölls mer hemliga som till exempel elsystem och liknande, säger Alexander Andersson.

Unik kaross i naturfiber

Chalmers solcellsbil är byggd på en stålram med en kaross av linfiber, och väger cirka 200 kg. Valet av linfiber väckte också en hel del uppmärksamhet då alla konkurrenternas bilar var byggda i kolfiber. Ett material som visserligen har goda egenskaper men som också har en högre miljöbelastning. Chalmers Solar Team hade som målsättning att bygga så miljövänligt som möjligt och valet föll då på lin som är en typ av naturfiber. Visserligen vill man ha en så lätt bil det bara går, men skillnaden i vikt bedömdes inte vara så avgörande att man var tvungna att välja kolfiber. Aerodynamiken och elsystemet bedömdes också ha större betydelse för prestandan, vilket också är något som man hoppas kunna utveckla till nästa tävling. Kapaciteten på solcellerna ligger på 800 watt.

Många olika kompetenser som krävs

Chalmers Solar Team består av personer med bakgrund från många olika utbildningsprogram på Chalmers eftersom det är många bitar som ska komma plats. Det är ett heltäckande projekt som inte bara handlar om att bygga solcellsbilen. En stor del går ut på att sköta kontakter med sponsorer och att hantera logistik och media.

– Det har verkligen varit ett jätteroligt och lärorikt projekt att vara involverad i. Det vi har lärt oss i kurserna på Chalmers har verkligen kommit till användning. Man lär också känna folk på ett helt annat sätt jämfört med vanliga projektarbeten, och allt man gör är på riktigt, säger Caroline Reinisch som just nu läser andra året på Chalmers.
Solbilen

Laget kommer förmodligen jobba vidare med samma koncept till inför nästa tävling beroende på hur reglerna ser ut. Man hoppas kunna jobba mer med simuleringar och utvidga laget och strukturen kring teamet. Den som är intresserad och vill veta mer kan kontakta Chalmers Solar Team via deras Facebooksida.

Support

Chalmers Solar Team är en studentförening som från början startades upp med hjälp av Göran Gustafsson, universitetslektor på Institutionen för industri- och materialvetenskap vid Chalmers. Institutionen för industri- och materialvetenskap har också bidragit med ekonomisk och administrativ stöttning sedan starten.

– Chalmers har varit vår största styrka och det som gjort projektet möjligt. Både att vi har kunnat vara på campus för bygget och den support som vi fått. Vi vill också passa på att tacka alla andra sponsorer som hjälpt oss på olika sätt, säger teammedlemmarna Caroline och Alexander.

Sponsorer

Chalmers, Acfloby, AvancezChalmers, Bridgestone, DiodeHuset, Docol, Etteplan, Hagmans, Hojstyling, Inet, NEVS, RGNT Motorcycles, SKF, Sundolit, Wiretronic, Invex, BCOMP, Sunbeam, Kinnekulle Ring, Stora Holm, Consat, Havd, Nils Malmgren, Chalmers Formula Student, eXPerimentverkstaden Chalmers

Marcus Folino