Creativity Cloud - masterstudenter utformar skolgård i Kenya

​Det är mycket varmt nästan året runt i Kisumu, därför behövs plats med skugga och ventilation på skolgården. Studenterna bestämde sig för att designa och bygga en lekplats, Creativity Cloud, med yta även för undervisning, skyddat från solen av ett tak format som ett moln. En plats där barnen kan äta sin lunch, studera och ha utomhuslektioner men framförallt främjas det kreativa; lek, dans, framträdanden och umgänge.

Småskaligt byggnads- och designprojekt​

Kan studenter göra skillnad för barn i fattigare regioner av världen, med småskaliga byggnads- och designprojekt? Beata Karlsson, Elsa Dorrian och Sophie Pedersen, masterstudenter inom arkitektur på Chalmers, antog utmaningen och började undersökandet, efter en månad av studier i både Göteborg och Kenya, under Chalmers plattform Reality Studio. Kombinationen av att göra skillnad, designa något utöver teorin och samtidigt realisera projektet triggade dem och fick projektet Creativity Cloud att växa fram. Under fyra veckors tid samlade de in pengar, utforskade, designade, byggde och invigde en ny skolgård med fokus på kreativitet och termisk komfort.

Efter att ha gjort förstudier runt om i Kisumu, Kenyas tredje största stad, kom de i kontakt med Future Hope Academy, en skola i Obunga, ett av de fattigaste områdena av Kisumu. 
– Vi såg så mycket energi och entusiasm från lärare och elever på skolan och då kände vi att det var en bra plats för ett samarbete. För ett år sedan var en grupp studenter från Chalmers här och gjorde en lyckad och hållbar skolbyggnad. Vi ville arbeta vidare på det goda samarbetet som byggts upp. Skolan är en av få platser där barnen känner sig trygga och där de umgås under helger och kvällar. Slumområden ställs inför många problem och utmaningar. Ett av de stora problemen är bristen på utrymme, och framförallt platser där barn kan vara i trygghet. Barn är aldrig prioriterade. Vi ville ge dem en plats där de kan känna sig trygga, umgås och vara precis det de är: barn, säger studenterna​.

Vad har barnen i Obunga för behov? 

Eftersom det är runt 30 grader varmt nästan året runt i Kisumu, behövs plats med skugga och ventilation. I de klassrum som finns står luften stilla vilket skapar ännu högre temperatur när mängder av elever samlas inomhus. Utomhus steker solen hela dagarna och det fanns tidigare ingenstans att få solskydd. 
– ​Kan ni föreställa er hur svårt det är för ett litet barn att fokusera i skolan när det är så otroligt varmt? Vi bestämde oss för att skapa en plats där barnen kan äta sin lunch, studera och ha utomhuslektioner men framförallt främja det kreativa; lek, dans, framträdanden och umgänge.

Beata, Sophie och Elsa designade och byggde en lekplats, med yta även för undervisning, skyddat från solen av ett tak format som ett moln. De valde att inte bygga några väggar, dels för att skapa så mycket ventilation som möjligt men också för att det skall vara öppet för alla. De ville ge barnen i Obunga ett moln för kreativitet. 
– ​Förhoppningsvis sår vi också ett litet frö som kan främja och inspirera till fortsatt utveckling av området.

Publicerad: ti 14 maj 2019. Ändrad: on 15 maj 2019