Vera – ingenjör och pionjär

Vera Sandberg på Chalmers
År 1917 blev Vera Helfrid Victoria Sandberg Sveriges första kvinnliga ingenjör.

”Jag brygger sulfat, lagar ej mat” skrev Vera Sandberg i en dikt om sina studier på Chalmers, där hon läste som enda kvinna bland omkring 500 män. Trots att hon var behörig behövde hon göra ett särskilt inträdesprov i matematik, för att få en studieplats år 1914.

Lyssna på Verapodden avsnitt 6

Minnet av Sveriges första examinerade kvinnliga ingenjör hålls levande på Chalmers, där hon bland annat står staty och har lånat sitt namn till bland annat en allé, ett café, en luftballong, ett spex och Verapodden. Hör berättelsen om hennes liv och om att vara kvinnlig student i början av 1900-talet, bland annat genom hennes barnbarn Gunilla Resare som har skrivit en bok om sin farmor.

I det här avsnittet spelas:
Warm Memories - Emotional Inspiring Piano by Keys of Moon | soundcloud.com/keysofmoon
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

Relaterat:

Chalmers Vera Team
Camp Vera - en helg för dig som är nyfiken på teknik

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin.

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Maria Saline
  • Projektledare, Lednings- och högskolegemensamt stöd, Chalmers verksamhetsstöd