Vilka jobbmöjligheter finns för ingenjörer inom flygindustrin? Med kursen Aircraft systems and airworthiness vill Patxi Rodriguez Acero ge en inblick i det dagliga arbetet på teknik- och driftavdelningen på ett flygbolag. Dessutom får du som deltagare möjlighet att testa olika moment hands-on.
Flygindustrin behöver ingenjörer
Det är lätt att fastna vid design och tillverkning när man tänker på ingenjörsjobb inom flygindustrin. Men faktum är att de flesta arbetstillfällena skapas efter att till exempel flygplanet lämnar fabriken. Ingenjörer som jobbar med löpande underhåll kan upptäcka fel eller brister i designen och lämna förslag på förbättringar till tillverkaren. Det kan också handla om rena anpassningar, som till exempel att bygga om ett passagerarflygplan till ett lastflygplan, då behövs det ingenjörer som räknar på hur konstruktionen ska anpassas för att hålla under förändrade förutsättningar.
Testa själv istället för att läsa
Ren teori är inte alltid inspirerande; kurser i flygteknik handlar ofta om hur man bäst utformar en vinge eller någon annan detalj. Det finns kurser om turbomotorer, jetmotorer och framdrivning. Patxi Rodriguez Acero vill bidra med en övergripande syn på flygplanet som en helhet – en komplett maskin – och det vill han göra genom att låta deltagarna själva prova olika moment.
Under ett studiebesök hos Chalmers samarbetspartner Trollhättan-Vänersborgs flygplats fick studenterna göra en provflygning ombord på en SAAB 430B, där de gjorde mätningar av bland annat planets sjunkhastighet, hur det påverkades av vinden över en viss sträcka och skillnaden mellan markhastighet och indikerad flyghastighet.
– När du har den praktiska erfarenheten, och du skriver din rapport och förklarar de samband du upptäckt, får du en ökad förståelse för helheten och det blir lättare att komma ihåg vad du lärt dig, förklarar Patxi Rodriguez Acero.
Branschens behov
Kursen Aircraft systems and airworthiness är, som många Tracks-kurser, skapad utifrån ett specifikt behov hos branschen, och företagen har själva beskrivit vilka kompetenser de har svårt att få tag på. Som deltagare på kursen får du baskunskaper som förbereder dig för ett ingenjörsjobb inom flygindustrin. Du lär dig till exempel om vilka internationella standarder som används, viktiga skillnader mellan olika typer av flygmaskiner, teknisk vokabulär och teknisk dokumentation. Mycket handlar om flygplan, men du får också grundläggande kunskaper om andra typer av flygmaskiner, som helikoptrar och drönare.
– När flygbolagen anställer en helt ny person ägnar de ett stort antal timmar åt att förmedla grundläggande kunskaper – hur ett flygplan fungerar, hur olika system fungerar och hur man kommunicerar. Självklart kommer de ändå att behöva utbilda sin nyanställda personal, men både tid och pengar sparas genom vissa baskunskaper redan finns på plats, säger Patxi Rodriguez Acero.
Studiebesök
Under våren 2024 bjöds deltagarna på kursen in till tre studiebesök:
- Flygupplevelsecentret Aeroseum i Säve utanför Göteborg. Med simulatorflygning och en föreläsning av Lars Wahlberg, tidigare tekniskt ansvarig för flygkontrollsystemet i Jas39.
- SAS Technical Operations i Köpenhamn, där studenterna utöver föreläsningar fick göra ett besök i hangaren och bekanta sig med Airbus A-350 på nära håll.
- Trollhättan-Vänersborgs flygplats, Fyrstadsflyget, inklusive testflygning med en SAAB 430B, chartrad från Västflyg.
Se filmen från besöket här.
Öppen för sen ansökan hösten 2024
Kursen är öppen för sen ansökan mellan 20 augusti och 6 september, läs mer här.
- Forskningsingenjör, Strömningslära, Mekanik och maritima vetenskaper