Studenter från Chalmers vinner priser för sina examensarbeten inom vårdbyggnad

3d bilder från studenterna.

Keli Kadriu och Karl-Johan Gydell har tilldelats internationella priser för sina examensarbeten inom vårdbyggnad.

Karl-Johan Gydells examensarbete, med titeln "Golden Slumbers Family Hospice", belönades med det första priset på Architecture for Health Student Award, av ENAH, European Network Architecture for Health. Prisutdelningen ägde rum i Berlin den 29 februari. Handledare var Johanna Eriksson och Susanne Clase från Chalmers.

Citat från juryns uttalande:
"Tanken med ett familjehospice som "ett tillfälligt hem för barnfamiljer, som erbjuder en omfattande vård och stöd för hela familjen oavsett om barnet eller föräldern är sjuk" anser juryn vara mycket relevant och nyskapande. Designen imponerar med sin detaljerade och precisa utarbetning. Resultatet är en tydligt strukturerad lösning med hög vistelsekvalitet, som passar perfekt in i sin omgivning och vars rum är skräddarsydda efter respektive användningsbehov. Projektets grafiska presentation är bra och det råder ingen tvekan om dess genomförbarhet."

Keli Kadriu utvecklade sitt examensarbete "Healing Before: Enhancing Mental Wellbeing in Young Adults through the Built Environment" under sin utbytesperiod på Chalmers som Erasmus student. Hennes handledare var Cristiana Caira och Jens Axelsson från Chalmers tekniska högskola och Margherita Vanore från IUAV University of Venice.

Examensarbetet fick ett hedersomnämnande vid CNETO Award 2023 (mer information på italienska). CNETO (Centro Nazionale per l'Edilizia e la Tecnica Ospedaliera) är ett italienskt nationellt center för konstruktion och teknologi för sjukvård.

Examensarbetet fick också priset Special Prize on Gender Equality – Architecture av IUAV University of Venice.

Citat från juryns uttalande: "Uppsatsen, utvecklad i ett internationellt sammanhang, tar grundligt upp vårdbehoven för unga vuxnas sårbarheter och deras rätt till hälsa genom inkluderande design, som kan kvalificera stadsrum, trädgårdar och arkitekturer i deras medborgerliga roll." (mer information på italienska)

Båda pristagarna har gått kurser med vårdbyggnadsinriktning inom arkitektutbildningen vid Institutionen Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik. Dessa kurser genomförs av lärare kopplade till Centrum för vårdens arkitektur.

Grattis Keli och Karl-Johan!

Cristiana Caira
  • Konstnärlig professor, Byggnadsdesign, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik