Så vill Sveriges sjätteklassare att framtidens klassrum ska se ut

Illustration.
Degebergaskolan från Kristianstad är en av finalisterna i Tekniktävlingen för årskurs 6. Här är deras förslag på framtidens klassrum.

Hur ser ett klassrum ut år 2050? Den utmaningen skickade Chalmers ut till Sveriges alla sjätteklassare. Ett 80-tal grundskolor runt om i landet nappade och närmare 130 bidrag skickades in.

Deltagarna fick själva bestämma vilken typ av lärmiljö som de ville utveckla så länge den var klimatsmart, passa olika behov, inspirerande och välkomnande. Utöver det skulle eleverna ta fram minst en rörlig konstruktion som demonstrerar en teknisk lösning som kan underlätta skoldagen på olika sätt.

Vi har fått in massor av kluriga och innovativa tekniska lösningar. Ingenjörssverige har många framtida unga kreativa talanger att ta hand om, säger Catrine Henriksson, projektledare för Tekniktävlingen för årskurs 6.

Alla bidrag som skickades in har lagts upp på en digital utställning. Där kan du hitta allt från klassrum med vattenfall, växtodling på taken, solceller, AI-hjälpkatter och svävande soffor till servicerobotar som sköter disken på hemkunskapslektionerna.

Barn vill ha samma standard som vi vuxna: sköna stolar, rena toaletter, arbetsro, ljuddämpande material, aktivitetsbaserade miljöer och tillgång till frukt om man blir hungrig, säger Nina Jacobsson Stålheim, utvecklingschef för ekologisk hållbarhet, på Förvaltnings AB Framtiden, som är en av jurymedlemmarna i årets tekniktävling.

Juryn har nu gjort det svåra jobbet och valt ut fem finalister, två innovationspris samt hedersomnämnande. De fem finalisterna erhåller 5 000 kr i stipendium till klassen.

Läs mer och kolla in presentation av finalisterna i Tekniktävlingen

Se samtliga bidrag presenterade på den digitala utställningen

Tekniktävlingen på Chalmers för årskurs 6 är en nationell tävling där deltagande klasser ska lösa nutida och framtida utmaningar i samhället. Målet är att stimulera intresse för teknik och hållbara samhällslösningar genom att eleverna prövar på hur en ingenjör arbetar och genomför ett projekt från idé till prototyp. Varje år samverkar Chalmers med näringsliv och organisationer runt ett utvalt tema. Årets Tekniktävling med temat ”Framtidens klassrum” är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Framtidens Förvaltnings AB, RISE, Tree to Textile och New Order Arkitektur.

Catrine Henriksson
  • Projektledare, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd