Regn, vind och dingos – solbilen höll hela vägen

Bild 1 av 4
Arvaker
Glädje i Adelaide. Wilmer Ahlgren en av Chalmers Solar Teams förare.
Kyliga nätter, blåst och nyfikna dingos satte laget på prov under tävlingen. Men också magiska stjärnhimlar och ovärderliga erfarenheter.
Arvaker tog sig hela  3 022 kilometer tvärs igenom Australien från norr till söder: Darwin till Adelaide.
Solbilen Arvaker – efter 300 mil genom Australiens vildmark blev Chalmers Solar Team tolva i klassen. För första gången gick laget i mål i World Solar Challenge. Foto: Chalmers Solar Team.

Efter 300 mil genom Australiens vildmark i spöregn, solsken och kyla har Chalmers Solar Team nått sitt mål. Med nybyggda solbilen Arvaker kom studenterna tolva av 29 tävlande lag i deras klass i Bridgestone World Solar Challenge. Och viktigast av allt: Chalmers gick i mål – för första gången.

Chalmers Solar Team
Chalmers Solar Team

– Det känns helt fantastiskt! Vi är otroligt stolta över att det gick hela vägen, särskilt med tanke på vädret som blev en rejäl utmaning sista dagen. Spöregn och vind varvades med solsken, men bilen höll och förarna, Gustav, Konrad, Oscar och Wilmer, stod sig stadiga på vägen, säger Tilde Thurfjell Emilsson, Head of Economics för Chalmers Solar Team.

Tävlingen pågick 24–31 augusti. Den 29 augusti rullade solbilen Arvaker i mål.

– Vi är riktigt nöjda med placeringen. Från att vara ganska ensamma på vägarna i början, blev det plötsligt väldigt tight mot slutet. Vi kom ikapp flera lag som fått problem, och det blev ett spännande positionskrig mot Acentauri Solar Racing från ETH Zürich, berättar Tilde.

Från nervositet till flyt i körningen

Inför tävlingen beskrev laget sina känslor som en blandning av spänning, nervositet och stolthet – och facit blev just det.
– Nervositeten släppte ganska snabbt. När vi märkte att bilen fungerade som den skulle kom vi in i en bra rytm. Det var en härlig känsla, säger Tilde.
Efter målgång firade laget enkelt men välförtjänt.
– Det blev först en välbehövlig dusch och god mat. På söndagen deltog vi i avslutningsceremonin tillsammans med de andra lagen. Det var ett fint avslut.

”Detta är Chalmers bästa bil hittills” 

Bilen Arvaker har levererat på hög nivå under hela loppet – precis som laget hoppats inför starten.
– Vi sa att vi ville bygga en stabil bil, och det har vi verkligen gjort. Den klarade både varierat väder och svåra vägförhållanden utan problem. Förutom ett snabbt stopp första tävlingsdagen behövde vi aldrig stanna, annat än vid de obligatoriska kontrollstoppen, säger Tilde.
– Vanligtvis drabbas bilarna av småfel längs vägen, men vi hade inga sådana i år. Vi kunde hålla hastigheten så fort vädret och vägen tillät. Att vi faktiskt gick i mål är det största kvittot på att detta är Chalmers bästa solbil hittills.

 

Naturen bjöd också på storslagna ögonblick.
Naturen bjöd också på storslagna ögonblick.

Utmaningar: kyla, regn – och dingos 

Att tävla i Australiens vildmark innebär inte bara tekniska utmaningar.
– Det mest oförutsedda var hur kalla nätterna blev, särskilt mot slutet. En kväll höll våra tält på att blåsa iväg trots att vi lagt i vikter. Och en kväll hade vi dingos som kom väldigt nära campen – lite nervöst, men de kom aldrig upp till oss.

Naturen bjöd också på storslagna ögonblick: 
– Stjärnhimmeln vi såg där ute går knappt att beskriva. Helt fri från ljusföroreningar – det var magiskt.

Sista dagarna – avgörande strategiska beslut

Vädret under de sista dagarna satte laget på prov, både tekniskt och strategiskt. – Regn och moln var lokala, vilket gjorde det svårt att förutsäga hur de skulle påverka oss. Strategibesluten blev mer avvägda chansningar. Som tur var höll sig molnen undan, och vi kunde köra hela vägen i mål utan extra laddpauser.

Det var ändå nära att energin inte räckte.
– Under torsdagen och fredagen kunde vi inte ladda på grund av regn, och batteriet var relativt nära att ta slut. Hade inte solen brutit igenom när den gjorde, kunde vi ha tvingats stanna och vänta in ljusare himmel. Rätt beslut från vårt strategiteam innebar dock att vi klarade oss.

Teamwork som växte längs vägen

Samarbetet inom laget, som under tävlingen bestod av 16 studenter med olika roller – från Battery Officer till Team Manager – fungerade mycket bra.
– Alla visste vad som behövde göras, och efter hand satt rutinerna i ryggmärgen. Vi effektiviserade ständigt – exempelvis kring hur snabbt vi kunde genomföra kontrollstopp eller få alla redo inför avfärd.

Erfarenheterna för framtiden

Projektet har gett mängder av insikter som laget nu kan föra vidare.
– Vi har samlat data, erfarenheter och processer som nästa team kan bygga vidare på. Allt från hur man konstruerar en stabil bil till små, praktiska lärdomar – som att alltid ha extra dunkar diesel med sig ifall bensinmackarna har slut, vilket hände oss första dagen, säger Tilde Thurfjell Emilsson

Från förhoppningar till facit

Inför racet berättade laget om sin dröm: att för första gången ta sig i mål. Den drömmen blev verklighet.

Relaterat:

The Bridgestone World Solar Challenge 2025 competition attracts students and engineers from around the world with their self-built solar cars.

Chalmers Solar Team

Skribent

Ann-Christine Nordin