Ökad samverkan med Östafrika

Gruppbild på representanter från Chalmers och JOOUST University.
”Det är i Östafrika det händer”. Första veckan i april höll forskare från Chalmers och JOOUST universitet en gemensam workshop inom områdena livsmedel, vatten, energi och transporter på plats i Kisumu. Foto: JOOUST.

I april, 2019, besökte Maria Grahn, ledare för Energy Area of Advance, tillsammans med Chalmers rektor och flera forskare Jaramogi Oginga Odinga University of Science and Technology, JOOUST, i Kisumo, Kenya för en stor workshop, som ingår i Chalmers satsning för ökad samverkan med universitet i Östafrika. Senare i år går färden till Kigali i Rwanda.

– Det här var fantastiskt, inspirerande, lärorikt och framför allt väldigt roligt. Chalmers samarbetar redan med JOOUST till exempel via Mistra Urban Futures. Syftet med den här resan var att identifiera gemensamma intressen inom områdena livsmedel, vatten, energi och transporter, berättar Maria Grahn, som var en av fyra chalmersforskare som fick frågan från rektor om de var intresserade av att driva en satsning för att öka samverkan med universitet i Östafrika.
– Vi enades om att styrkeområde Energi är en bra plattform för initiativet, vilket är jättekul. Vi ser också ett intresse från andra styrkeområden.
Från det första mötet med rektor minns jag särskilt ett av hans argument ”Det är i Östafrika det händer”, vilket jag tycker sammanfattar hela initiativet på ett fint sätt.

Vilken kunskap kan Chalmers bidra med?
– Vi är framför allt intresserade av att lyssna på deras lokala utmaningar för att bli inspirerade. Riktigt roligt är det när forskare finner varandra och inser hur de kan komplettera varandras forskning. Metodmässigt kan det handla om att vi på Chalmers har kompletterande labutrustning eller användbara modellverktyg. Nyttan är att gemensamt skapa nya intressanta forskningsprojekt. Det handlar också om forskningsmobilitet där studenter, doktorander och forskningsledare från Chalmers periodvis kan sitta på JOOUST och forska och vice versa.

Vad kan vi på Chalmers lära oss?
– Jag visste inte mycket om universiteten i Östafrika innan resan så mitt svar baseras på detta enda besök hos JOOUST. Jag är enormt imponerad över deras ambitionsnivå, drivkraft och hur snabbt det går från tanke till genomförande. JOOUST startades av rektor Stephen Agong för endast nio år sedan. Nu har de 10 000 studenter fördelade på två campus. Monica Awuor Ayieko, en av deras forskningsledare, ligger i framkant inom sitt fält och driver centret Africa Center of Excellence in Sustainable Use of Insects as Food and Feeds (INSEFOODS). Hon har 14 doktorander som utvecklar föda baserad på insekter för att bidra till lösningar på undernäringsproblematiken och analysera hur väl kroppen tar upp mineraler och vitaminer från spannmålet genom att tillsätta olika procentsatser av malda insekter. Hela universitetet andas av känslan, allt är möjligt, allt är intressant och alla verkar hjälpas åt. Det går framåt och det går fort.

Vad var roligast?
– Roligast var att sitta med och lyssna på samtalen och se glimten i ögonen hos forskarna i den stund de inser hur väl de kompletterar varandra. Det var också fantastiskt roligt att få träffa chalmersstudenterna som befann sig i Kisumu inom ramen för kursen Reality Studios på ACE. Jag håller helt med rektor som skrev följande i sin blogg efter resan ”Det var fantastiskt att få lyssna på studenternas projektbeskrivningar och se deras engagemang, glädje och professionalitet. Imponerande, i sådana stunder är man stolt som Chalmers rektor.” Självklart är det också intressant att bekanta sig mer med kulturen och den vackra naturen, vi fick en guidad tur till Kit-Mikayi och besökte fiskodlingar nära gränsen till Uganda. Åskvädren varje kväll var också ett mäktigt skådespel.

Hur går ni vidare?
– Vissa av forskare kommer att identifiera lämpliga utlysningar och söker gemensamma projektmedel. Andra forskare skickar utkast på lämpliga doktorand- eller studentarbeten till varandra med målet att gemensamt handleda exjobb eller doktorandstudier. Från SO Energi vill vi gärna underlätta för forskarna att genomföra sina planer, vilket kan handla om resebidrag för fortsatta möten och forskningsvistelser.

– Workshoppen i Kisumu kommer att följas av fler på andra platser i Östafrika K, som Kigali i Rwanda. Det finns inom Chalmers fakultet många lärare och forskare som uttrycker ett stort intresse för att stärka samarbeten med universitet i Afrika, och inte minst i Östafrika.

Vilka ska ni träffa där?
– Det är inte klart ännu, men ambitionen är att organisera en större workshop där forskare från flera olika universitet i regionen kan mötas. Vi hoppas även att forskare från JOOUST kommer dit.

Det här låter väldigt spännande. Hur gör man för att få följa med till Rwanda?
– Om du är chalmersforskare inom områdena energi, livsmedel och vatten med ett intresse för samverkan med östafrikanska universitet kan du kontakta projektledare Daniela Michael som nu har sitt kontor hos oss på SO Energi.

FAKTA:

Initiative by Chalmers President/CEO, coordinated by AoA
Energy, to explore common needs and interests for collaboration within the subject areas energy, water and food etc.
•” It is in East Africa it will happen”. Investing now in good networks and collaboration channels can provide extra yields in the future”
• Collaboration between Chalmers and East African universities, bilateral and multilateral.
• Ambition to carry out at least two workshops in East Africa during 2019-2020, the first one with JOOUST in Kisumu (Kenya) and the second one with UR in Kigali (Rwanda).
• Expected outcomes include developing long-term collaboration in areas defined through the workshops (subjects and thematics).
• Workshop with JOOUST (Kisumu) took place 1-5 April 2019. Workshop in Kigali, dates TBD (probably October 2019 or January 2020).

Relaterat

JOOUST: Jaramogi Oginga Odinga University of Science and Technology