Jens Nielsen utnämnd till hedersdoktor vid KTH

Jens Nielsen

Jens Nielsen, professor i systembiologi vid Chalmers tekniska högskola och vd på BioInnovation Institute i Köpenhamn, har utnämnts till hedersdoktor vid Kungliga tekniska högskolan (KTH) för sin världsledande och innovativa forskning inom system- och syntetisk biologi.

KTH utser hedersdoktorer för att hedra individer som har gjort betydelsefulla insatser för samhället. I år utnämns tre forskare till hedersdoktorer, varav en är professor Jens Nielsen, en av världens främsta forskare inom systembiologi som har bidragit stort till forskningsfältets starka utveckling de senaste decennierna.

− Det är en fantastisk ära att utnämnas till hedersdoktor vid KTH och jag är glad över att de uppmärksammar alla de utmärkta samarbeten som jag har haft med deras forskare de senaste 15 åren, säger Jens Nielsen.

Hans forskning kretsar kring modifiering av metabola system (metabolic engineering) och innefattar bland annat utveckling av matematiska modeller för metabola förlopp i olika biologiska system. Dessa modeller kan bland annat bidra till utveckling av effektivare cellfabriker, det vill säga olika mikroorganismer, som används för hållbar produktion av livsmedelsingredienser, läkemedel, olika biokemikalier och biobränslen.

− Jag har alltid varit intresserad av hur matematik och ingenjörskonst kan tillämpas inom biologi. Det ledde in mig på systembiologi eftersom det är ett forskningsområde där matematiska modeller kan användas för att få ny insikt i biologiska förlopp, samt för att designa biologiska system som kan ha värdefulla tillämpningar, till exempel cellfabriker, säger Jens Nielsen.

Jens Nielsen är invald i tolv forskningsakademier världen över och är en av världens mest citerade (Highly Cited Researchers List) – och därmed mest inflytelserika – forskare inom sitt forskningsområde.

Läs mer om Jens Nielsen och hans forskning

Jens B Nielsen