Inspiration och gemenskap på styrkeområde Nanos Community Building Activity 2023

Janine och Christoph hälsar välkomna
Bild på deltagare på CBA
Tanumstrand, Grebbestad
LanTerna, en av Nanos start up
Posterpresentation
Alla deltagare på CBA
De tre posterpresentations vinnarna
Bild från Tjurpannan

Från den 21 till 23 augusti var det dags för den årliga Community Building Activity som anordnas av styrkeområde Nano. Dagarna bestod av föreläsningar, workshops och utflykt, men också av nätverkande, gemenskap och inspiration.

Under tre dagar deltog ungefär 150 personer och på plats fanns både seniora och juniora forskare knutna till styrkeområde Nano. Under dagarna presenterade och föreläste ett flertal forskare om pågående forskning relaterad till Nanovetenskap på Chalmers. Arne Sjögrens pris, som delas ut till den bästa doktorsavhandlingen inom nano forskning, gavs till Òskar B Helgason som numera är postdoc inom Fotonik. Under dagarna presenterades också posters och priserna för de tre bästa posterpresentationerna delades ut till Athanasios Theodoridis (Fysik), Pantea Dara (Fysik) och Ludovico Tesser (MC2).

En extern gästföreläsare var också inbjuden. Professor Herre van der Zant, från Delft Universitetet och medlem av styrkeområde Nanos rådgivningskommitté, höll en föreläsning om ”Long-range charge transport in cable bacteria” som förenade nästan hela den ämnesmässiga bredd som nanovetenskap består utav. Det var dessutom inte bara föreläsningar och forskning som stod på schemat. En utflykt till antingen Vitlycke hällristningar eller Tjurpannans naturreservat var uppskattat av deltagarna.

Sedan 2013 har styrkeområde Nano anordnat en Community Building Activity för sina forskare. Christoph Langhammer, vice direktör av styrkeområde Nano och organisatör av eventet, framhåller att dagarna bidrar till att skapa en medvetenhet om de olika aktiviteter och forskning som pågår på Chalmers inom de olika institutionerna som är knutna till styrkeområdet.

– Varje gång jag är här slås jag av hur många olika aktiviteter och hur mycket teknisk och vetenskaplig kompetens det finns inom vår Community. Samtidigt ska man som deltagare också få tillfälle att få inspiration till sin forskning, till att våga söka prestigefylld finansiering och förverkliga sina egna forskningsidéer. Det handlar också om att hitta nya samarbetspartner för forskningsprojekt och gemensamma nämnare till sin forskning.

Uppskattat av både juniora och seniora forskare

En av deltagarna under dagarna är doktoranden Jonatan Gastaldi från institutionen rymd, geo och miljövetenskap. Det är hans första Community Building Activity och konferens.

– Jag är här för att träffa andra personer som jobbar med liknande forskning som mig, fast på andra institutioner och därmed knyta nya kontakter. Jag hoppas också kunna se andra projekt. Jag såg framför allt fram emot att lyssna till föreläsningsserien om start-ups från Nano och få inspiration till framtiden.

En person som varit med på desto fler konferenser är Dag Winkler, professor inom Kvantkomponentfysik. Han har varit med på varje Community Building Activity sedan starten.

– Här får man tillfälle att träffa sina kollegor från andra institutioner och nätverka i en avslappnad atmosfär. Dagarna har bjudit på bra diskussioner och möjlighet att lära sig mer om vetenskap utanför sitt forskningsfält. Jag gillade specifikt Professor Herre van der Zants föreläsning.

– Jag hoppas vi får tillfälle att värdesätta varandras arbete och lära känna varandra bättre dessa dagar. Jag hoppas också att eventet bidrar till att alla går tillbaka till jobbet med ny energi, nya idéer och känner att dagarna har varit lärorika och givande, men också avslappnande och kanske till och med lite roliga, avslutar Christoph.

Christoph Langhammer
  • Professor, Kemisk fysik, Fysik