Alexandra Nylander utsedd till årets Female Tech Engineer 2024

Alexandra Nylander med blommor och diplom efter att ha fått utmärkelsen årets Female Tech Engineer 2024.
Alexandra Nylander tillsammans med andra deltagare på galan Female Tech Engineer.
Gruppbild på deltagarna på galan Female Tech Engineer.
Bilder från galan Female Tech Engineer där Alexandra Nylander utsågs till årets Female Tech Engineer 2024. Foto: CoGig.

Den 6 mars utsågs Chalmersstudenten Alexandra Nylander till årets Female Tech Engineer 2024, en utmärkelse som tilldelas en ingenjörsstudent som visat stark potential att påverka teknikindustrin. Priset delas ut inom talangprogrammet Female Tech Engineer som syftar till att skapa relationer mellan kvinnliga och icke-binära ingenjörsstudenter och den svenska industrin.

Talangprogrammet Female Tech Engineer anordnas årligen av rekryteringsföretaget CoGig och fokuserar på kvinnliga och icke-binära ingenjörsstudenter med ambitioner att utveckla framtidens system och produkter inom teknikområdet. Genom bland annat workshops och nätverksträffar med deltagande företag strävar programmet efter att ge studenterna en möjlighet att växa i ett professionellt sammanhang samtidigt som de knyter kontakter inom den svenska industrin.

En central del av programmet är utnämningen av årets Female Tech Engineer som tilldelas en ingenjörsstudent med stark potential att påverka teknikindustrin positivt. Vinnaren väljs ut bland tio finalister som har utmärkt sig under programmet och presenterat en affärsidé för hur teknikanvändning kan bidra till att lösa ett samhällsproblem.

I år gick priset till Alexandra Nylander som studerar civilingenjörsprogrammet i teknisk design på Chalmers.

– Utmärkelsen blir på något sätt en bekräftelse på att man kan vara med och förändra, ha en påverkan och vara en tech pioneer, säger Alexandra.

Affärsidéen som Alexandra tagit fram handlar om att underlätta för grundskolan att möta varje enskild elevs behov med hjälp av AI.

– Min idé bemöter den problematik som finns i grundskolan idag, där skolor inte har möjlighet att kompensera för elevers olika förutsättningar. Samtidigt ökar andelen niondeklassare som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet, något som ökar risken för både ungdomsarbetslöshet och utanförskap i samhället. Jag designade därför ett koncept där en digital AI-lösning skräddarsyr uppgifter utifrån varje enskild elevs behov, vilket skulle kunna ge skolor de resurser som behövs för att kunna erbjuda alla elever lika möjligheter att lyckas i skolan, säger Alexandra.

Juryns motivering:

”Årets Female Tech Engineer har utmärkt sig med sin passion för kreativ problemlösning med hjälp av tech. Hennes engagemang för samhällsutmaningar och hållbarhet, alltid med användarnas behov och perspektiv i fokus, står i centrum för hennes arbete. Hennes innovativa affärsidé mottog enhälligt beröm från juryn, vilket bekräftar hennes genomtänkta metod. Hon har inga problem att låta sin röst höras och stå upp för sina idéer, allt med egenskaper som lugn, tydlighet och professionalitet. Genom hela programmet har hennes nyfikenhet och engagemang varit framträdande. Hon har en utmärkt förståelse för kopplingen mellan tekniken, användaren och affären och vi är övertygade om att hon kommer att vara värdefull för våra partnerföretag i framtiden.”

Programmet Female Tech Engineer drivs av rekryteringsföretaget CoGig som arbetar med visionen att makten i näringslivet ska vara jämställt fördelad. Programmet samarbetar med företag som Husqvarna Group, KPMG Sverige, Munters, Mycronic, Nasdaq, Northvolt, Senior Material och Nya Ledarskapet.