Tünde Fülöp tilldelas Guldäpplet av studenterna

Tünde Fülöp

Tünde Fülöp, professor vid institutionen för fysik, får studenternas pedagogiska pris Guldäpplet för sin kurs Vektorfält och klassisk fysik. Prisets syfte är att uppmärksamma utmärkande insatser för studerande i teknisk fysik och teknisk matematik på Chalmers.

Grattis, Tünde! Vad betyder det för dig att tilldelas detta pris?

–  Jag är väldigt lycklig och hedrad. Speciellt roligt är att veta att studenterna uppskattade mina föreläsningar.
Som en gammal Teknisk Fysiker (inskriven 1991) så känner jag väldigt stark samhörighet med studentgruppen. Jag fick mycket positiv energi av dem under hela kursens gång. Och att de till och med nominerade mig för det här fantastiska priset, det är bara helt otroligt!
Hur lägger du upp kursen för att väcka engagemang och vad i din undervisning ser du som framgångsfaktorer?
–  Först och främst blir jag verkligen väldigt glad av att undervisa, det känns lite som att gå på moln – och jag tror att det smittar av sig. Jag försöker skapa en avslappnad stämning, så att studenter ska känna att de kan ställa vilka frågor som helst, ungefär som i en harmonisk familj. Mitt mål är att det ska kännas som en dialog mellan mig och studenterna. Det fungerar inte alltid som jag önskar, men nu var den här studentgruppen helt fantastisk.
–  Ett sätt att göra föreläsningarna mer personliga är att berätta anekdoter om de forskare som är relevanta i sammanhanget. Jag är lite av en vetenskapshistoria-nörd, och att veta lite om hur ämnet utvecklades och vilka som var inblandade är för mig ett bra sätt att förstå sammanhanget. Men bortom det pedagogiska värdet tycker jag att det är väldigt roligt att dela med mig av vissa guldkorn. Att bli fysiker är en resa, och det är mycket roligare om man lär känna reskamraterna, vare sig de är levande eller döda.
Har det varit några särskilda utmaningar under pandemin med undervisningen, och hur har de i så fall tacklats?
–  Vi var lyckligt lottade med att restriktionerna var i stort sett lyfta under läsperiod 1 då kursen gavs. Jag valde därmed att ha alla undervisningsmoment på plats och bokade om till de största salarna som fanns.  Det hände i några fall att studenter inte kunde närvara pga symptom, och vi försökte hjälpa dem genom att skicka anteckningar. Men så vitt jag vet har det inte varit några större problem, och examinationen visade att studenterna lyckades tillgodogöra sig materialet.
Vad ger undervisningen och mötet med studenterna dig tillbaka?
–  Det ger mig oerhört mycket kraft och glädje. Det är inte mycket som kan tävla med den energin som kommer från ett fullt klassrum av intresserade studenter. Det är något magiskt som händer där, som är svårt att förklara för utomstående. Som fysiker tänker jag på resonansfenomen, men det är bättre än så, eftersom känslan sitter i länge, så det är inte något som bara händer där och då. Faktum är att jag fortfarande blir glad av att tänka tillbaka på höstens föreläsningar och studenterna.
Sist men inte minst, hur ska du fira?
–  Jag ska självklart vara med på sektionsmiddagen nu på lördag och fira tillsammans med studenterna!

Studienämnden i Fysiks motivering för Guldäpplet 2022:

Med sitt brinnande intresse och sina inspirerande föreläsningar har Tünde gjort kursen “Vektorfält och klassisk fysik” till en favorit hos många studenter. Genom att bemöta studenters frågor med stor välvilja tillsammans med ett stort engagemang för kursens innehåll har kursen hållit hög kvalité och bra struktur genom hela läsperioden. Utöver detta har Tünde även undervisat på ett sätt som gjort det mycket roligt att följa föreläsningarna. Detta är varför Tünde Fülöp tilldelas Guldäpplet 2022.

Tünde-Maria Fülöp
  • Professor, Subatomär, högenergi- och plasmafysik, Fysik