Chalmers tekniska högskola stolt värd för EuCNC & 6G Summit 2023

Bild av en hand över ett tangentbord framför en digitaliserad bild med cirklar och texten 6G.

Årets upplaga av EuCNC & 6G Summit, som hålls på Svenska mässan i Göteborg den 6–9 juni, har temat ”Konnektivitet för en hållbar värld”. Konferensdagarna är fyllda av presentationer, workshops och panelsamtal kopplade till forskning och innovationer inom 5g- och 6g-nätverk, fiberoptisk teknik och satellitbaserade lösningar.

De senaste resultaten från europeisk forskning inom kommunikation och nätverk kommer att presenteras under konferensen.

– I Europa är vi ledande när det gäller systemforskning, där vi hjälper industrin i det stora ekosystemet att få till bra standarder, säger Tommy Svensson, professor på Institutionen för elektroteknik, och ansvarig för organisationen på plats.

Europa var enligt Tommy Svensson bra med i utrullningen av 4g, men har tappat mark när det gäller 5g och riskerar att komma efter när framför allt de asiatiska länderna avancerar snabbt. För att stärka förutsättningarna för det arbete man har framför sig vill man med EuCNC & 6G Summit erbjuda ett forum för olika typer av branschaktörer att mötas, diskutera aktuella frågor och dela med sig av sina kunskaper och insikter.

– Med 6g har vi ambitionen att skapa en ännu djupare digitalisering av samhället, bland annat i form av uppkopplad sjukvård,  men när mobilbranschen vill hjälpa till med de stora samarbetautmaningarna måste vi bygga upp tillit och visa att vi kan göra det på ett hållbart sätt. Då är en viktig del att sprida information vidare till näringslivet och samhället i övrigt, säger Tommy Svensson.

Parallellt med konferensen planeras därför en stor utställning där även små och medelstora företag får möjlighet att visa upp sig, presentera och diskutera sina teknologier och produkter och knyta kontakter med potentiella samarbetspartners och kunder. Under utställningen kommer det även att finnas ett speakers corner, som ett ytterligare tillfälle att dela innovativa idéer och framgångshistorier.

Anmälan till utställningen stänger 31 mars respektive 14 april.

Arrangemanget, som har förutsättningar att locka närmare 1000 deltagare, är resultatet av en sammanslagning av två separata konferenser i telekombranschen: EuCNC, som EU-kommissionen stått bakom, och 6G Summit som har ursprung i finska 6g Flagship program.

Tommy Svensson
  • Professor, Kommunikation, Antenner och Optiska Nätverk, Elektroteknik