Stärker tjejer genom musik och kodning

Creative Coding

Projektet Creative Coding vill visa unga flickor att teknik kan vara roligt. Under 10 veckor har flickorna kodat sina egna musikstycken som de kommer att framföra på Lindholmen Visual Arena den 2 juni 2023.

Klockan är fem en solig torsdagseftermiddag. De flesta kontor på Lindholmspiren håller på att runda av för dagen, men på tredje våningen i Chalmers byggnad Kuggen råder det full aktivitet.

- Publiken kommer vara färre än 5 miljoner, men definitivt fler än 5 personer, säger läraren och doktoranden Kelsey Cotton till sex tjejer när de diskuterar hur många personer de kan förvänta sig komma på konserten. Flickorna, som är mellan 10 till 15 år, har övat på att koda musik under våren och är nu redo att uppträda.

- Det är jätteroligt, jag älskar musik och det är så kul att göra det tillsammans med någon i min ålder, säger 10-åriga Rutvika och pekar på sin vän Jovita.

- Ja, det är kreativt och musiken vi har skapat är så fin, tillägger Jovita.

Syfta att introducera teknik för flickor

Tjejerna är en del av Creative Coding-projektet, ett initiativ av Jasmina Maric, universitetslektor vid institutionen för data- och informationsteknik. Syftet är att introducera teknik för unga tjejer genom att låta dem experimentera med musik och kodning. Deltagarna har varit välkomna att anmäla sig oavsett förkunskap, men har alla utmanats och fått lära sig nya saker.

- Jag gillar kodning för det är som att lösa ett pussel, det kräver mycket tålamod, säger 12-åriga Sadhvika som kodat en del tidigare och hennes kompis Shiriya håller med:

- Det är som Lego, är det för ostadigt faller det ner. När du hittar rätt bricka för att det ska hålla sig uppe, den tillfredsställelsen är fantastisk.

Får nya förebilder

Lärarna heter Kelsey Cotton och Georgios Diapoulis, båda doktorander vid avdelningen för interaktionsdesign och programvaruteknik.

- Vi vill att flickorna ska ha roligt och experimentera, men projektet handlar också om att stärka dem och ge dem förebilder. Förhoppningsvis visar vi dem att detta kan vara en möjlig väg i framtiden säger Kelsey Cotton.

- Det är inte bara en hobby för mig, det känns mycket roligare! Jag tror att jag kommer fortsätta, avslutar Rutvika.

Jasmina Maric
  • Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik

Du kanske också är intresserad av