Chalmers söker ny rektor som vill verka för en bättre värld

Chalmersportalen

Är du den person som har kapacitet att leda Chalmers tekniska högskola in i framtiden? Eller vet du någon som skulle passa för uppdraget? Fram till den 11 december 2022 är ansökan öppen och det är också möjligt att nominera kandidater.

Chalmers söker en ny rektor och vd som med lust och engagemang vill driva och utveckla högskolan och föra pågående förändringsprocesser och verksamhetsutveckling vidare. Det handlar om att flytta fram Chalmers positioner så att högskolan i ännu högre grad bidrar till den omställning som krävs för globalt hållbar förändring. Chalmers utbildning och forskning ska uppnå högsta internationella nivå, samtidigt som den effektivt kommer både människa och natur till gagn.

Viktiga uppgifter för Chalmers nya rektor och vd är bland annat att utveckla verksamheten i riktning mot den fastslagna visionen och att arbeta för ökad jämställdhet och inkludering på alla plan. Kandidater bör ha professorskompetens samt internationell erfarenhet av högskole- och universitetssektorn och ett engagemang för universitetets roll i samhället.

Förordnandet för Chalmers nuvarande rektor och vd Stefan Bengtsson upphör den 31 juli 2024. Han har valt att inte fortsätta i den rollen, men står till förfogande för att på annat sätt stödja Chalmers utveckling. När en efterträdare finns på plats kommer Stefan Bengtsson istället att ta över uppdraget som styrelseordförande i Chalmers högskolestyrelse efter Torbjörn Holmström.
Läs mer i tidigare nyhet: Nu börjar rekryteringen av ny rektor/vd för Chalmers​​

Här kan du läsa mer om tjänsten och hur det går till att ansöka och nominera kandidater​

Taggar: