Chalmers är en stark aktör när det gäller att möta samhällsutmaningar och samverka effektivt med omvärlden. Det konstaterar Universitetskanslersämbetet (UKÄ) som nyligen har släppt resultatet av sin tematiska granskning av svenska lärosätens samverkan med det omgivande samhället.
Granskningen, som genomförts under 2024, innehåller inga betyg, men UKÄ:s bedömargrupp ger en bild av Chalmers som en stark aktör när det gäller att möta samhällsutmaningar och samverka effektivt med omvärlden. Gruppen konstaterar bland annat:
”Sammantaget framstår samverkan som ett fundament för lärosätet inom både utbildning och forskning, och lärosätet har en tydlig identitet grundad i samverkan med omgivande samhället, framför allt med näringslivet.”
– Utfallet är inte oväntat, men det är ändå väldigt positivt att få ett kvitto på Chalmers styrkor, säger Mats Lundqvist, vicerektor för nyttiggörande, innovation och livslångt lärande.
Bedömargruppen lyfter fram flera exempel på hur Chalmers kopplar utbildningen till samhällets behov och stärker samverkan inom både forskning och utbildning. Två av initiativen som nämns särskilt är Tracks, samt Entreprenörskolan.
– Vi kan vara stolta över Chalmers förmåga att bidra till samhällsnytta. Exemplen som bedömargruppen nämner visar hur vi ligger i framkant med att erbjuda utbildning av hög kvalitet som förbereder studenterna för aktuella samhällsbehov, säger Mats Lundqvist.
Men bedömargruppen ser även några utvecklingsområden för högskolans del.
– När samverkan är omfattande och sker på flera nivåer i hela organisationen är det en utmaning att tydligt beskriva styrning och ansvarsfördelning. Det är något vi kan jobba med. Vi kan också utveckla vår förmåga att visa upp den samhällsnytta vår samverkan resulterar i, säger Mats Lundqvist.
Granskningen bygger på en självvärderingsrapport som Chalmers skickade till UKÄ i början av året, vilken har granskats av sakkunniga inom området. Rapporten togs fram av rådgivare i rektorsstaben och Chalmers kvalitetssamordnare, och processen inkluderade dialoger med fakultet och viktiga samverkansfunktioner inom innovation, strategiska partnerskap och samverkan med skolor.
Om två år ska Chalmers återrapportera till UKÄ hur lärosätet har arbetat med bedömargruppens rekommendationer.
Kontaktperson vid frågor
- Kvalitetsrådgivare, Lednings- och högskolegemensamt stöd, Chalmers verksamhetsstöd