Kursplan fastställd 2016-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnCreative problem solving in engineering
- KurskodTIF186
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAPP
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknisk fysik
- InstitutionFYSIK
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 04113
- Max antal deltagare45
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0116 Dugga 2,5 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp |
| |||||
0216 Projekt 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp |
I program
- MPAPP - TILLÄMPAD FYSIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPHPC - HÖGPRESTERANDE DATORSYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
Examinator
- Giovanni Volpe
Ersätter
- TIF185 Kreativ problemlösning inom teknik
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kandidatexamen i teknik eller naturvetenskap.Syfte
Kursens huvudsyfte är för studenten att lära sig att använda TRIZ (Teorin för innovativ problemlösning) som är en systematisk metod för att utveckla innovativa lösningar på utmanande problem inom många tekniska discipliner. TRIZ är en aktuell metod som idag används framgångsrikt av flera välkända teknikföretag. Metoden bygger på en omfattande vetenskaplig analys av patent och ett antal återkommande principer för innovation. Studenten får genom TRIZ lära sig att vidga sina vyer och på ett systematiskt och kreativt sätt strukturera, formulera och lösa ingenjörsproblem. Studenten lär sig också att förutse troliga framtida lösningar baserat på gemensamma utvecklingstrender hos tekniska system. Kursen är tvärvetenskaplig och riktar sig till Chalmers alla discipliner.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Strukturera ingenjörsproblem på ett systematiskt sätt med hjälp av funktionsanalys och 9-fönster.Identifiera systemkonflikter i tekniska system.
Analysera ingenjörsproblem med hjälp av metoderna "Contradiction Matrix", "Substance-fields" och "ARIZ" - algoritmen för innovativ problemlösning.
Föreslå lösningar till ingenjörsproblem utifrån "40 Inventive Principles" och "76 Standard Solutions".
Identifiera utvecklingstrender hos en teknik och förutse framtida utveckling av olika tekniker med hjälp av S-kurvanalys.
Arbeta effektivt i tvärvetenskapliga projektgrupper och presentera sina resultat både muntligt och skriftligt.
Innehåll
Den grundläggande idén bakom TRIZ är att många tekniska problem uppstår ur motstridiga krav: ett tyg som måste vara genomsläpplig och vattentät, en skärbräda som måste vara hård och mjuk, ett tangentbord som måste vara tillräckligt stor för att skriva på men få plats i en ficka osv. Det konventionella förhållningssättet till tekniska konflikter är optimering - att hitta en grå nyans som varken är för vit eller för svart - medan TRIZ är en metod som syftar till att lösa motstridiga krav utan kompromisser. Kursinnehållet introducerar studenten till filosofin bakom TRIZ och innehåller en genomgång av, och tillämpade övningar med, de vanligaste verktygen för problemformulering och problemlösning inom TRIZ:
*9-Windows
*Functional Analysis
*Contradiction Matrix
*Substance-Field Analysis
*ARIZ
*40 Inventive Principles
*76 Standard Solutions
*S-Curve Analysis
*Trends of Evolution
Organisation
Föreläsningar, Workshops och ett omfattande projektarbete.Litteratur
Victor Fey and Eugene Rivin, Innovation on Demand - New Product Development Using TRIZ, Cambridge, 2007.Karen Gadd, TRIZ for Engineers: Enabling inventive problem solving, Wiley, 2011.
Annat utdelat material.