Kursplan fastställd 2019-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDidactic work NS/T
- KurskodMVE431
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareKPLOL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 80111
- Max antal deltagare2
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Jens Kabo
- Universitetslektor, Ingenjörsutbildningsvetenskap, Vetenskapens kommunikation och lärande
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Ämneskunskaper motsvarande 120 hp i något av ämnena fysik, kemi eller teknik.Syfte
Syftet med kursen är att förbereda studenterna för undervisning i fysik, kemi eller teknik genom att behandla didaktiska frågor och utmaningar. Kursen har också som syfte att förbereda studenten på att kunna diskutera vetenskapsteoretiska frågor såsom "Vad karaktäriserar kunskap i detta ämne?".Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- planera och genomföra undervisningsmoment i undervisningsämnet utifrån styrdokument och dokumenterade undervisningsmodeller, och med beaktande av bl. a. dimensionerna tyst arbete/grupparbete, beräkning/begreppslig förståelse, konkretion/abstraktion, instruktion/eget arbete,
- redogöra för grunderna för formativ och summativ bedömning,
- redogöra för undervisningsämnets kunskapsmässiga särart
Innehåll
Denna kurs utgör ett självständigt arbete. Tillsammans med examinator formuleras en fråga som leder studentens arbete med målet att uppnå kursmålen.- Exempel på elevers uppfattningar om begrepp och samband.
- Återkoppling i teori och praktik.
- Bedömning av skriftliga och muntliga elevprestationer.
- Modeller för undervisning och lektionsplanering.
- Praktisk övningsundervisning, retorik och teater.
- Skolbesök.
- Diskussion om och praktik av oförberedda resonemang, konsten att ta tillvara på frågor och göra det till en lärandesituation.
- Det vetenskapliga argumentets kännetecken och roll.
- Enkel användning av IKT som hjälpmedel.
- Använda uppgifter som didaktiskt verktyg för lärande.