Kursplan för Didaktiskt arbete N/T 1

Kursplan fastställd 2019-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnDidactic work NS/T
  • KurskodMVE431
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareKPLOL
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 80111
  • Max antal deltagare2
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0117 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: UG
7,5 hp

    I program

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Behörighet

    För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.

    Kursspecifika förkunskaper

    Ämneskunskaper motsvarande 120 hp i något av ämnena fysik, kemi eller teknik.

    Syfte

    Syftet med kursen är att förbereda studenterna för undervisning i fysik, kemi eller teknik genom att behandla didaktiska frågor och utmaningar. Kursen har också som syfte att förbereda studenten på att kunna diskutera vetenskapsteoretiska frågor såsom "Vad karaktäriserar kunskap i detta ämne?".

    Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

    • planera och genomföra undervisningsmoment i undervisningsämnet utifrån styrdokument och dokumenterade undervisningsmodeller, och med beaktande av bl. a. dimensionerna tyst arbete/grupparbete, beräkning/begreppslig förståelse, konkretion/abstraktion, instruktion/eget arbete,
    • redogöra för grunderna för formativ och summativ bedömning,
    • redogöra för undervisningsämnets kunskapsmässiga särart

    Innehåll

    Denna kurs utgör ett självständigt arbete. Tillsammans med examinator formuleras en fråga som leder studentens arbete med målet att uppnå kursmålen.  
    • Exempel på elevers uppfattningar om begrepp och samband.
    • Återkoppling i teori och praktik.
    • Bedömning av skriftliga och muntliga elevprestationer.
    • Modeller för undervisning och lektionsplanering.
    • Praktisk övningsundervisning, retorik och teater.
    • Skolbesök.
    • Diskussion om och praktik av oförberedda resonemang, konsten att ta tillvara på frågor och göra det till en lärandesituation.
    • Det vetenskapliga argumentets kännetecken och roll.
    • Enkel användning av IKT som hjälpmedel.
    • Använda uppgifter som didaktiskt verktyg för lärande.

    Organisation

    Arbetet sker huvudsakligen individuellt med handledning. Föreläsningar/workshops/seminarier kan förkomma genom viss samläsning med kursen MVE375.

    Examination inklusive obligatoriska moment

    Två dokument: 1. Undervisningsmaterial som inkluderar uppgifter och lektionsförslag kring dessa uppgifter. 2. Rapport.