[Översättning saknas: page.coursepage.titleprefix] Industriell marknadsföring

[Översättning saknas: page.coursepage.changes]
[Översättning saknas: page.coursepage.seechanges]

[Översättning saknas: page.coursepage.adopteddate] 2019-02-21 [Översättning saknas: page.coursepage.adoptedby].

[Översättning saknas: page.coursepage.overview]

  • [Översättning saknas: page.coursepage.namealt]Industrial marketing
  • [Översättning saknas: page.coursepage.coursecode]IMA044
  • [Översättning saknas: page.coursepage.credit]7,5 Högskolepoäng
  • [Översättning saknas: page.coursepage.owner]TKIEK
  • [Översättning saknas: page.coursepage.edulevel]Grundnivå
  • [Översättning saknas: page.coursepage.mainsubjects]Industriell ekonomi
  • [Översättning saknas: page.coursepage.theme]Miljö och hållbar utveckling 1,5 hp
  • [Översättning saknas: page.coursepage.dept]TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • [Översättning saknas: page.coursepage.grading]TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

[Översättning saknas: page.coursepage.courseround] 1

  • [Översättning saknas: page.coursepage.teachlang] [Översättning saknas: general.acronyms.sv]
  • [Översättning saknas: page.coursepage.applcode] 51124
  • [Översättning saknas: page.coursepage.erasmus]Nej
  • [Översättning saknas: page.coursepage.onlywheninplan]

[Översättning saknas: page.coursepage.modules]

0106 Tentamen 6 hp
[Översättning saknas: page.coursepage.grading]: TH
0 hp6 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • 14 Jan 2020 fm SB_MU DIG
  • 07 Apr 2020 fm DIST DIG
  • 18 Aug 2020 fm J DIG
0206 Inlämningsuppgift 1,5 hp
[Översättning saknas: page.coursepage.grading]: UG
0 hp1,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

[Översättning saknas: page.coursepage.inprogrammes]

[Översättning saknas: page.coursepage.examinator]

[Översättning saknas: page.coursepage.tocoursepage] ([Översättning saknas: general.aria.newtab])

[Översättning saknas: page.coursepage.replaces]

  • IMA042 Industriell marknadsföring
  • IMA043 Industriell marknadsföring

[Översättning saknas: page.coursepage.genentryreq]

För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.

[Översättning saknas: page.coursepage.prerequisites]

IDY023 och IDY027 Ekonomisk analys 1 och 2

[Översättning saknas: page.coursepage.purpose]

Syftet med kursen är att ge kursdeltagarna kunskap om hur affärsprocesser mellan företag fungerar. Dessa processer studeras dels ur det säljande företagets perspektiv, dels ur det köpande.

[Översättning saknas: page.coursepage.goal]

Efter genomförd kurs skall deltagarna kunna: - Beskriva industriella marknaders centrala kännetecken - Illustrera och analysera köpande företags grundläggande inköpsprocesser och strategier - Identifiera och jämföra olika marknadsföringssituationer och deras särdrag - Förstå affärsrelationers och industriella nätverks betydelse för köp- och säljprocesser - Formulera och utvärdera marknadsföringsstrategier

[Översättning saknas: page.coursepage.content]

Affärsförbindelser på industriella marknader kännetecknas ofta av långsiktighet till följd av de produktions-, distributions- och utvecklingsanpassningar som många gånger är nödvändiga för att effektivisera verksamheten hos köpare och säljare. Hur man skapar och utvecklar affärsrelationer med andra företag är därför det övergripande temat för kursen. Ur det säljande företagets perspektiv är frågan om uppbyggandet av ett distributionssystem en central strategisk fråga. Andra viktiga moment är relaterade till företagets marknadsplaneringsprocess, från utformningen av en affärsidé till de konkreta marknadsföringsåtgärderna. För det köpande företaget är nyckelfrågan att utveckla inköpsstrategier och leverantörsrelationer som bidrar till en effektiv resursförsörjning. Kursen innefattar ett sk integrerat moment på 1,5 högskolepoäng med rubriken: IOK-momentet med temat ’Hållbar marknadsföring’ fokuserar på: - Hur arbetar företag med hållbarhetsfrågor i sitt marknadsföringsarbete? - Vad är 'Grön marknadsföring' och hur jobbar företag med detta? - Vilka 'hållbarhetsaspekter' kan man ta hänsyn till vid utvecklandet av en marknadsplan?

[Översättning saknas: page.coursepage.organization]

Undervisningen är upplagd som en kombination av föreläsningar, grupparbete och enskilt arbete. Genom praktikfallsarbete och gästföreläsningar från industrin ges en praktisk anknytning till de teorier och metoder som presenteras.

[Översättning saknas: page.coursepage.literature]

Meddelas vid kursstart.

[Översättning saknas: page.coursepage.examination]

Skriftlig tentamen samt poängbedömda inlämningsuppgifter

[Översättning saknas: page.coursepage.changes]

  • Ändring gjord på tentamen:
    • 2020-01-13: Plats Plats ändrat från Johanneberg till SB Multisal av annbe
      [2020-01-14 6,0 hp, 0106]