Kursplan fastställd 2019-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDidactic work M 2
- KurskodCIU301
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareKPLOL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 80114
- Max antal deltagare2
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp |
I program
Examinator
- Samuel Bengmark
- Biträdande professor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Ämneskunskaper motsvarande 120 hp i något av ämnena fysik, kemi eller teknik samt kursen Matematik, undervisning och bedömning, MVE375Syfte
Syftet med denna kurs är att studenterna skall kunna använda olika teoretiska perspektiv för att förstå sitt ämnes syfte, karaktär och roll i samhälle och kultur samt utifrån detta göra kopplingar till den egna undervisningspraktiken.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- använda olika teoretiska perspektiv för att reflektera kring sitt ämnes syfte och karaktär
- använda olika teoretiska perspektiv för att positionera sitt ämne i relation till samhälle och kultur
- använda olika teoretiska perspektiv för att fördjupa sin ämnesförståelse och berika sin undervisningspraktik för att därigenom göra undervisningsämnet mer relevant och tillgängligt för gymnasieelever
Innehåll
I denna kurs är ett självständigt arbete. Tillsammans med examinator formuleras en fråga som leder studentens arbete med målet att uppnå kursmålen. Följande teoretiska perspektiv ska dock beröras i arbetet:- Historiska perspektiv på matematikens utveckling, särskilt i relation till samhällets utveckling
- Vetenskapsteoretiska perspektiv
- Kritiska och etiska perspektiv