Finalister i Tekniktävlingen 2021

Framtidens Samhällsrobotar

Med dagens teknik har man vidareutvecklat robotar från att göra smutsiga, farliga och tråkiga uppgifter till att bli sociala, kommunicera och samspela med sin omgivning. I framtiden kommer troligtvis robotar att ha betydligt större del av vår vardag och hjälpa till med både vardagssysslor och på arbetsplatsen.

Under hösten har mellanstadieelever i Sverige arbetet med ”Framtidens samhällsrobotar” och utvecklat egna prototyper inom; hälsa, sjukvård, äldreomsorg, skola och miljö. Över 800 elever från 16 skolor i Sverige resulterade i närmare 100 innovativa projekt! Bidragen spänner över allt från självkörande bår-sängar på sjukhus till plastslukande, undervisande robotar,  för att nämna några. Innovationerna andas kreativitet, lekfullhet och stor uppriktighet i att lösa många stora samhällsproblem. 

En jury, bedömde samtliga projekt och efter en tuff överläggning valdes ut fem projekt som utmärkte sig mest och får dela på 25 000 kr i stipendier. Samtliga bidrag kan ses i en online utställning.

Finalister

Dennis webb.jpg


Dennis, Kvibergsskolan, Göteborg 
"Roboten Dennis är en självklarhet för elever som behöver lite extra hjälp i skolan, ja eller varför inte lärare som behöver avlastas i sitt dagliga arbete. Med en robot som kan hjälpa eleverna att organisera och behålla sig motiverade har man lyckats ge nya möjligheter att anpassa studieplanen efter varje unikt behov. Istället för att behöva lägga energi på att hålla koll på struktur kan man i lugn och ro fokusera på sitt pluggande. Att man dessutom kan göra roboten mer personlig, tror vi, underlättar inlärningen. En Dennis på varje skola är inte längre science fiction."





Reading buddy webb2.jpg


Reading Buddy, IES Krokslätt, Göteborg
"I ett samhälle där skolan står inför stora utmaningar kan roboten ”Reading Buddy” vara ett passande komplement och kunna göra stor skillnad. Med en robot som kan hjälpa barn att läsa, prata och uttala rätt kan ”Reading Buddy” ge barn, oberoende förutsättningar, möjligheten till bättre stöd i läsning, ett större ordförråd och ett ökat självförtroende. Robotutseendet är klassiskt men med en tilltalande och spännande design i syfte att skapa fascination och underhållning, samtidigt som man läser."."






Bårrobot webb.jpg


Bårroboten, Västra Karups skola, Båstad
"Inom japansk företagsfilosofi talar man ibland om ”Muda”, som betyder slöseri. Onödig väntan och onödiga förflyttningar hör till dessa och Bårroboten råder bot på detta slöseri. Att patienterna finns på rätt plats vid rätt tidpunkt, utan att ha blivit ditknuffade av en människa, bidrar till att sjukvårdens resurser används på ett effektivt sätt. Dessutom undviks att patienter med tillstånd som försämras missas. Att Bårrobotens utseende påminner mycket om befintliga sjukhussängar torde göra att det blir lätt att få användaracceptans från patienterna. Vi ser fram emot att se Bårroboten ute i verkligheten i framtiden!"




Bob webb.jpgBob, Böskolan, Göteborg
"Det finns många sätt som robotar kan bidra till sjukvården. Bob lastar av vårdpersonalen genom att slussa vidare ​patienter till rätt del av sjukvården. Vi tycker att det är ett bra tillämpningsområde där en robot outtröttligt kan jobba dag som natt utan att tappa skärpan eller bli smittad av patienter. Bobs utseende är vänligt och får sannolikt människor att låta sig bli hjälpta utan vidare omsvep. Bidraget hade uppfriskande inslag av marknadsföring som sträckte sig bortom den tekniska lösningen. När får vi se Bob på närmsta läkarmottagning?" 


Återvinningen webb.jpg
Återvinningen - Högsätra skola, Lidingö
"Med sin robot Återvinningsstation visar skaparna att en robot kan se ut på många sätt och ha olika användningsområden. Roboten använder smart teknik för självkällsortering innan materialet hämtas upp och på så sätt minska spill, effektivisera samt underlätta återvinningen. Juryns ser en stor samhällsnytta som skulle kunna ledda till att understödja omställningen till cirkulär ekonomi och ett hållbart samhälle. Denna idé vill vi gärna se realiseras i framtiden."


Hedersomnämnda


The Enviroment Turtle, IES Krokslätt, Göteborg
"Idén om en robotsköldpadda som rensar stränder är dubbelbottnad. På ett kreativt och nyskapande sätt vill man uppmana till att inte slänga skräp i haven samt upplysa om att skräpet faktiskt kan hamna i levande varelser. Vi tror att The Enviroment Turtle kan hjälpa människan att ändra sitt beteende till det bättre!"

 Gertrud, Trollängskolan, Göteborg  
"Med roboten Gertrud har man skapat en robot som utvinner elektricitet med hjälp av vatten- och vindkraft. Roboten är både smart och glad och kan få vår energianvändning i hemmen att bli mer fossilfri. En Gertrud i varje hem skulle möjliggöra det!"

Språkrobot, Västra Karups skola, Båstad
"I en tid då vi har fler talade språk i samhället än någonsin fyller Språkroboten en viktig funktion. Den säkerställer att rätt information når fram till sjukhusens besökare i rätt tid, vilket gör att onödiga väntetider uppstår och minskar belastningen på sjukhusets personal. Språkroboten ser dessutom otroligt vänlig ut och inbjuder till interaktion. Den ger en glimt av ett framtida samhälle vi gärna vill vara med om."

Havsrenaren, Högsätra skola, Lidingö
"Projektidén har identifierat ett växande miljöproblem och djupdyker ner i tekniken för att hitta en lösning. Med havsrensarroboten har gruppen beskrivit en spännande idé om hur man med hjälp av ultrasonisk frekvens kan rensa skräp och mikroplast från haven."

Jurymedlemmar:
Lina Nyberg, Fältingenjörerna
Bertil Blomsterberg, Aventum
Lars-Gunnar Klason, Toyota
Fredrik Löfgren, Dino Robotics
Johan Hedlund, Toyota 
Vilma Blidner, Tekniksprånget/Chalmers
Lisa Söderlund, Kodcentrum
Ingela Nordström, Volvo
Lisa Lundström, Electroheat



​E
tt stort tack till samtliga elever, lärare, företag och organisationer​​​ som deltagit i årets tekniktävling! ​​

Untitled-3.png

Sidansvarig Publicerad: to 04 feb 2021.