​Johan Seeberg arbetar som resande serviceingenjör och är en problemlösare ända ut i fingerspetsarna. ​​​​​​​​​​​​​​​​
​Foto​: Privat

"Jag lärde mig av att misslyckas"

Johan Seeberg från Göteborg utbildade sig till sjöingenjör på Chalmers och arbetar nu som resande serviceingenjör i hela Europa. ​Vägen dit har dock inte alltid varit helt spikrak. Flera gånger var han nära att ge upp. 

Som tonåring tyckte Johan Seeberg om att meka med mopeder, bilar och cyklar, men drömde även om ett äventyrligt liv ute till sjöss. 
– Jag var tokig i båtar och det mesta som hade en motor ända sedan jag var liten, men jag var ganska trött på skolan direkt efter gymnasiet. Jag tycke mest att det var skönt att det var över, säger Johan Seeberg. 
Allt eftersom ströjobben avlöste varandra kom vetgirigheten tillbaka ett par år senare. Han bestämde sig först för att flytta till Umeå och läsa Tekniskt basår för att få behörighet till tekniska utbildningar. 

Blev tipsad om programmet

När han arbetade med sjötransporter på västkusen en sommar tipsade hans arbetsgivare honom att söka till sjöingenjörsprogrammet på Chalmers. 
– Jag var ganska skeptisk till en början. Det verkade vara ett ganska teoretiskt program med mycket matte och det var ett ämne jag hade slitit mycket med på gymnasiet, men jag bestämde mig för att testa ändå. Det öppnar sig lite andra möjligheter om man läser vidare. Någonstans fanns det ändå en dröm om att promenera genom portarna på Chalmers. 
När han började utbildningen insåg han snabbt att klasskamraterna hade samma typ av intressen som han själv hade. 
– Det var fantastiskt att få den upplevelsen. Att alla var precis som en själv. Vi hade en fin sammanhållning i klassen och väldigt roligt ihop under studietiden.
Från Chalmers fick han med sig en bra grund om hur olika system är tänkta att fungera och också ett antal verktyg för att lära sig hur man kan lösa problem metodiskt. 
– Det var ett nytt tankesätt för mig när det kom till att lösa problem. VI lärde oss att inte vara rädda för att tackla nya problem eftersom det fanns en matris att följa. Det är som när man löser en ekvation, prövar man tillräckligt många alternativ närmar man sig svaret till slut.

Halkade efter i studierna

Under början av andra året på Chalmers började han av personliga skäl få svårt att fokusera på studierna och halkade efter.
– Det var tufft och absolut ingen rolig situation att hamna i. Jag tänkte flera gånger att jag skulle kasta in handduken och ge upp.
Men så mötte han en klasskamrat som befann sig i en liknande situation. Tillsammans bestämde dom sig för att kavla upp ärmarna och göra en studieplan tillsammans för att kunna läsa om sista året. 
– Det blev många långa kvällar i skolan, men vi hade stort stöd av varandra. Vi var besvikna över att vi inte skulle ta examen samtidigt som våra klasskamrater, men stolta över att vi hade tagit tag i vår situation. Saker och ting kan skita sig, men det är ingenting som inte går att reparera.
Den erfarenheten gav honom också en helt annan syn på problem och problemlösning som han nu har nytta av i arbetslivet. 
– Jag lärde mig att ingenting är omöjligt. Allting är möjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.

Praktiserade ute till sjöss

I utbildningen ingick det flera praktikperioder där man fick pröva sina kunskaper ute i verkligheten. Äntligen fick han komma ut till sjöss, resa och upptäcka världen. 
– Det var kul ombord på båtarna. Vi var iväg flera veckor i taget och rörde oss nästan i hela Europa och en del i Östersjön, Nordsjön och Norges kust. Man fick se och uppleva mycket nytt. 
Perioderna med långa avstånd till familj och vänner ledde dock till insikten om att han skulle söka sig till ett jobb på land. I dag arbetar han som serviceingenjör på PetroBio i Göteborg, ett jobb som han beskriver som väldigt varierande.
– Även om jag ibland kan sakna saltstänkta däck är det så mycket positivt med det jag gör nu som väger upp. Det är en stor glädje att gå till jobbet varje dag och det är fortfarande en del sjöfartssnack oss kollegor emellan.

– Jag får vara en problemlösare ända ut i fingerspetsarna. Ena dagen kan man fundera på varför inte ställdonet gör som det ska. Nästa dag har man armarna uppe och håller på med någon oljepump som inte fungerar. Det kan vara elfel, mekaniska fel eller fel där den mänskliga faktorn har spelat in till att det inte fungerar. Min uppgift är hjälpa kunden att få en stabil drift och säkerställa att emissionskraven nås på ett så effektivt sätt som möjligt. 

Reser för att lösa problem i hela Europa

Det bästa med jobbet är att det är flexibelt och utgår från hemmet. Dessutom får han dagligen lov testa sina teorier rent praktiskt.
 ​Där har jag väldigt stor nytta av allt det som jag lärde mig i utbildningen. Jag reser också mycket i tjänsten, inte bara i Sverige utan i hela Europa. 

Han har bara ett råd till någon som funderar till att söka till sjöingenjörsprogrammet på Chalmers. 
– Tveka inte, ta chansen och sök bara. Det kan inte bli mer än fel. I utbildningen får man lära sig att misslyckas på ett kontrollerat sätt och att misslyckas är också ett sätt att lära sig.

Text: Vedrana Sivac

​​ 

Sidansvarig Publicerad: on 29 apr 2020.