​Det blev Hultskolan från Askim som vann med den bästa modellen och det högsta tornet i Tekniktävlingen 2020. ​​​​​

Så gick det i årets Tekniktävling

​I årets upplaga av Tekniktävlingen handlade det om att bygga en modell av en forskningsstation på planeten Mars med alla möjliga utmaningar som det innebär. 
Över 1 000 sjätteklassare från hela landet deltog i tävlingen och juryn hade det tufft med att välja ut finalisterna bland de många kreativa modellerna som också innehöll en loggbok där eleverna resonerade kring hur man hade löst uppgiften. 
– Jag blir så fantastiskt imponerad och rörd. Man ser hur mycket tid, energi och kärlek de här barnen har lagt på sina projekt. Det finns många intressanta aspekter och delar i ett sådant här uppdrag. Man måste vara kreativ och resonerande kring olika lösningar. Man ser verkligen hur barnen har fångat den biten, säger jurymedlemmen Ingela Nordström, ordförande i Tekniska samfundet.

– Barn är formbara och det gäller att börja tidigt för att skapa teknikintresset. En sådan här uppgift utgår från tvärfunktionellt tänk och skapar förutsättningar för att fler ska välja ämnet som intresse och utbildning så småningom, säger hon. 

Viktigt med förebilder

För att barn och unga ska bibehålla intresset för teknik även upp i åldrarna tror hon att det är viktigt med många olika förebilder. 
–Vi behöver visa att det finns både tjejer och killar som väljer att ägna sig åt tekniska ämnen, men också visa förebilder från olika kulturer och med olika bakgrunder. Mångfald är bra för teknikutvecklingen eftersom man tänker i olika banor, säger hon. 

I den stora finalen som hölls på Chalmers den 4 mars, 2020 möttes totalt 220 finalister från fem olika skolor: För att vinna förstapriset handlade det om att bygga det högsta tornet. I vinstpotten låg den årliga vandringspokalen och ett stipendium på 5 000 kronor. Klassen som lyckades bäst var Hultskolan från Askim. 
– Det känns så coolt att vi vann. Jag tycker att hela tävlingen har varit lite svår, men det har varit väldigt kul att vara med. Jag har lärt mig att samarbeta och hur det är att utforska andra planeter, säger Nellie Wensberg, elev på Hultskolan. 
– Att måla en ritning och se den bli en riktig modell har varit det roligaste tycker jag. Det svåraste har varit att komma överens med alla andra, fyller klasskamraten Elin Waborg i. 

Teknikarbetet fortsätter

Erik Flodin från är en av lärarna på Hultskolan som har arbetat med modellerna tillsammans med de två klasserna som har varit med i tävlingen. 
– Som lärare blir man blir riktigt stolt. Vi har jobbat med projektet i tre månader med två olika klasser och försökt lösa problemen med syre, vatten och annat. Alla verkar nöjda och har tyckt att tävlingen har varit väldigt kul. Rittekniken och arbetet med den tekniska rapporten kommer att vara med oss i annat teknikarbete framöver, säger han. 

Text och foto: Vedrana Sivac


Sidansvarig Publicerad: ti 10 mar 2020.