Maria Wetterstrand delade ut resebidraget till de tio studenterna som väljer tåget till sina studiedestinationer i höst under ett lunchseminarium på Chalmers​.​​​​​​​

Tar tåget till utbytet – för klimatet

​Tio studenter gör en insats för miljön genom att ta tåg och buss till sina Erasmusutbyten i höst. Ett nytt pilotprojekt där studenterna får ett resebidrag på 5 000 kronor från Chalmers gör det hela möjligt. 
​​Ett 30-tal ambitiösa ansökningar med detaljerade resrutter och klimatberäkningar kom in under ansökningsperioden till pilotprojektet Sustainable Exchange by Train. Tio studenter från Chalmers valdes ut som tågambassadörer och får nu 5 000 kronor var i resebidrag. Bidraget delades ut av politikern Maria Wetterstrand i samband med ett lunchseminarium om Biobränsle, styrmedel, flygskam som hölls på Chalmers. 
–Vi fick in många imponerande ansökningar. En del skrev också att de var stolta över att gå på Chalmers när det startas upp sådana här projekt, säger initiativtagaren Karolina Strandsäter, internationell koordinator på Chalmers.
Idén till projektet fick hon för två år sedan efter att ha lyssnat på ett av rektorns tal som berörde hållbarhet. 
– Jag blev så inspirerad och kände att jag ville förena Chalmers vision om en hållbar framtid med studentutbyten. Inom Europa ska det inte vara så svårt och dyrt som det är i dag att ta tåget. Om vi är fler som uppmärksammar problematiken med detta så kanske det kommer en förändring, säger hon.

Den som färdas längst i projektet är Alexander Johansson som studerar fjärde året på Arkitektprogrammet. Hans resa till Lissabon kommer att ta över en vecka med tåg, med stopp i världsmetropoler som Paris, Barcelona och Amsterdam. 
–Min plan är att göra en inspirationsresa av det hela, så jag kommer att stanna på flera ställen längs vägen och titta på arkitekturen. Det blir en bra ingång till mina studier i höst och förhoppningsvis en rolig upplevelse, säger han. 

Jenny Andersson som går fjärde året i Maskinteknik tar även hon tåget, men då till Lausanne i Schweiz. 
–Min resa kommer att ta totalt 24 timmar. Jag åker via München där jag ska övernatta innan jag reser vidare. Det största bekymret är dock hur jag ska göra med packningen. Hela livet ska ju ner i en lätt väska.
– Det tycker jag också känns svårt. Vad ska man ha för packning? Hur mycket får man ens plats med i kupén, undrar Biotekniksstudenten Linnéa Dehlén som också ska färdas klimatsmart till utbytet. Hennes resa till Tromsø i Norge kommer ta cirka 30 timmar med tåg och buss. 
– För mig kändes det självklart att ansöka till projektet. Egentligen vill jag inte flyga, men som student är det svårt att motivera ett annat val när flyget är både billigare och snabbare. Nu när vi har ett bidrag är det inte ens en fråga om saken längre.

Alla tre hade redan börjat undersöka möjligheten att ta tåget redan innan de blev en del av projektet. 
–Jag kan ju säga att jag känner av den här flygskammen som det pratas mycket om. Jag vill inte längre flyga per automatik utan försöka komma till ställen med tåg i den mån det går, säger Jenny Andersson. 
–Vi känner också av det. Det är också därför det här projektet kommer så lägligt, menar Alexander Johansson och Linnéa Dehlén. 

​Under resans gång ska studenterna publicera material om sin färd i Chalmers sociala medier. 
– Kanske kommer vi att kunna inspirera andra med våra resor. Jag hoppas att vi kan visa att flyg inte behöver vara utgångspunkten om man ska resa i Europa, säger Linnéa Dehlén.

Hit åker studenterna i Sustainable Exchange by Train
Tromsø (Norge)  – Linnéa Dehlén, Bioteknik
Trondheim (Norge)  – Ingrid Larsson, Maskinteknik
Lissabon (Portugal)  – Alexander Johansson, Arkitektur
Lausanne (Schweiz)  – Jenny Andersson, Maskinteknik
Madrid (Spanien)  – Simon Hagelin, Industriell Ekonomi
Milano (Italien)  – Linnea Johansson, Samhällsbyggnadsteknik
München (Tyskland)  – Sarah Torstensson, Automation och Mekatronik
Delft (Nederländerna)  – Maja Lindborg, Arkitektur
Mons (Belgien)  – Jakob Ånevall, Kemiteknik
Turin (Italien)  Amalia Björklund, Arkitektur

Text: Vedrana Sivac
Foto: Johan Bodell​

Publicerad: on 05 jun 2019. Ändrad: on 05 jun 2019