Printscreen musikprogram
​Skärmdump från ett digitalt under​visningstillfälle i kursmomentet elektroniska instrument. Högst upp i högra hörnet syns lärarna Palle Dahlstedt och Mats Ander.​​​​​​​​

Musik på schemat

​En kurs som handlar om musik, där studenterna bland annat komponerar musik och tillverkar egna instrument. På Chalmers. Hur går det ihop? I en fristående så kallad Trackskurs möts studenter från olika utbildningsprogram för att lära sig mer om ämnet Music Engineering. 
Vid närmare eftertanke är ingenjörskap inom området musik inte alls konstigt. Att bygga akustiska instrument, undersöka akustik, utveckla elektroniska musikprogram och använda sig av AI i arbetet med tonsättning, det är exempel på vad som ryms inom ämnet Music Engineering, och det är inte något nytt fenomen på Chalmers. Bland annat skapades under 90-talet embryot till det som idag är en global tillverkare av technosynthar och trummaskiner på Chalmers, nämligen Göteborgsbolaget Elektron. Många duktiga musiker forskar sedan länge på Chalmers och ljud i allmänhet finns det en lång forskningstradition kring. Nu har en kraftsamling och ett gemensamt grepp tagits kring ämnet Music Engineering i och med den nystartade kursen.

Palle Dahlstedt, en av lärarna på kursen, är själv tonsättare. Han arbetar även en hel del med undervisning på högskolan för scen och musik på Göteborgs universitet. 

– Jag har genom åren slag​its av hur likt teknologi, ingenjörskap, musikskapande och konstnärliga skapandeprocesser är varandra, säger han. 

Storsatsning på nya former för utbildningen

Trackskursen Music Engineering hålls både på grundläggande och avancerad nivå. Chalmers nya utbildningssatsning Tracks gör det möjligt för studenterna att välja fristående och tvärvetenskapliga kurser efter eget intresse att komplettera sina ordinarie utbildningsprogram med. 

– Tracks ger möjlighet att testa nya tvärvetenskapliga idéer, som det kanske inte riktigt funnits något självklart forum för tidigare. Även vi lärare kommer från olika utbildnings- och ämnesområden. Tillsammans experimenterar vi med studenterna och kanske sår vi ett frö till ett nytt, spännande forskningsområde, säger Palle Dahlstedt.

Studenten Cornelis Törnquist Sjöbeck fyller i:

– Det är verkligen kul att träffa både lärare och studenter med olika bakgrunder och kunskaper. Eftersom alla valt den här kursen efter eget intresse blir både stämningen och nivån på allt som görs väldigt bra! 

Cornelis Törnquist Sjöbeck har en kandidatexamen i IT och läser just nu Mastersprogrammet High-Performance Computer Systems. Han tycker att Trackskursen i Music Engineering är ett roligt inslag i utbildningen och dessutom väldigt relevant inför en framtida ingenjörskarriär. 

– Musikskapande handlar ju mycket om problemlösning och kreativitet och det gör ju ingenjörsyrket också tycker jag.

Vad är Music Engineering?

Palle Dahlstedt betonar att det inte är en kurs i musik och ingenjörskap utan att ämnet heter just Music Engineering för att de är integrerade i varandra. Det kan handla om alltifrån olika aspekter av musikskapande, såsom programmering, materialutveckling, konstruktion av instrument, till vad som helst som har att göra med vår uppfattning om och upplevelse av musik. Till exempel så har studenterna under kursens gång fått dissekera vad ”Groove” egentligen är. Man behöver inte själv ha erfarenhet av att spela instrument för att delta i kursen, det går även bra att undersöka ljud kopplat till frågeställningar om hälsa och säkerhetsaspekter. Ett aktuellt sådant exempel på ljud som diskuteras allt mer bland ingenjörer är om och hur en el-bil borde låta för att inte vara för tyst och därmed innebära en trafikfara.

Kursen Music Engineering är uppdelad i fyra avsnitt med olika teman som alla har en tillhörande workshop:
  • Akustiska instrument: Ett kursmoment som fokuserar på fysiken bakom vanliga instrument och som ger studenterna möjligheten att testa på att själva bygga och spela instrument.  
  • Elektroniska instrument: Introduktion till ljudsyntes och hur man kan kontrollera det med hjälp av olika fysiska gränssnitt.
  • Musique Concrète: I detta kursmoment får studenterna lära sig hur ljud från vardagliga objekt kan användas för att skapa musik. Musique Concrète är en egen musikgenre som uppstod I Frankrike på 1950-talet. 
  • Human sound and music perception: Introduktion till hur människan uppfattar ljud och musik.

En kurs som innehåller både konsert och lotteri 

Under kursmomentet Musique Concrète tilldelas studenterna genom ett lotteri varsitt föremål att skapa ljud med. Det är alltifrån kaffebryggare, gummiband, ballonger och cyklar som studenterna får se sig tilldelade. Utmaningen blir en aha-upplevelse för många.

– Det är en bra övning för att börja tänka kring ljud och dess inverkan på oss och vår miljö. Ljud finns överallt och påverkar oss mer än vi kanske tror, säger Palle Dahlstedt. 

Cornelis Törnquist Sjöbeck fick skapa ljud med hjälp av mat. Det resulterade i ett Zombie-inspirerat musikstycke skapat med hjälp av bland annat jordnötter och apelsiner.

Ett annat spännande kursmoment är avsnittet om akustiska instrument. Förutom att gå på djupet angående den bakomliggande fysiken i akustiska instrument får studenterna själva ta klivet in i en verkstad och försöka bygga instrument som de under kursmomentets avslutande workshop får uppträda med i en slags konsert, där olika band bestående av studenter deltar.

– Jag uppträdde inte själv under konserten men det var otroligt häftigt att se hur olika grupper framförde sin musik med sina egenbyggda instrument. De hade åstadkommit jättemycket på kort tid! säger Cornelis Törnquist Sjöbeck.

Snabb omställning till digital undervisning

I och med det pågående coronavirusutbrottet ställde Chalmers snabbt om till distansundervisning i början på mars. En utmaning för en praktiskt inriktad kurs som Music Engineering. Men det har gått över förväntan. Studenterna hann bygga sina egna instrument och slutföra det akustiska kursmomentet. Workshoppen i elektroniska instrument genomfördes online.

– Visst saknar man det personliga mötet där man kan titta över axeln och hjälpa till, men att mötas online funkar också, man får anpassa sig och utforma uppgifterna för att det ska fungera. Under workshoppen delade vi både ljud och skärm med studenterna. Det är faktiskt imponerande att se hur både lärare och studenter snabbt ställer om för att lösa situationen som uppstått, säger Palle Dahlstedt.  



Text: Julia Jansson
Foto: Privat

Visa ▼

Vad är Tracks?

  • Tracks betyder spår och det är just det Chalmers studenter erbjuds – spår mellan olika utbildningar och spår i form av valbara kurser utanför ordinarie programutbud, som studenten väljer själv efter eget intresse. 
  • I de tematiska och projektbaserade Trackskurserna samarbetar studenter från olika ämnesområden, vilket ger dem chansen att prova på ett arbetsätt som är vanligt förekommande ute i arbetslivet.  
  • Tracks kan ses som Chalmers verktyg för att testa nya grepp om lärande och lärandemiljöer. Med utveckling av en innovativ lärandemiljö och kortade ledtider i utbildningsutbudet rustas Chalmers för framtidens behov och utmaningar.
  • Tracks är en av Chalmersstiftelsens tre stora strategiska framtidssatsningar. De andra två är Genie (Jämställdhet) och Chair (AI). Chalmersstiftelsen investerar 200 miljoner kronor i Tracks under en tioårsperiod. Det är den största satsningen som genomförts inom utbildningsområdet under högskolans 190-åriga historia.
  • Trackskursen i Music Engineering är utvecklad av ett lärarlag bestående av: Jens Ahrens, Alf-Erik Almstedt, Mats Ander, Peter Christensson, Palle Dahlstedt och Torbjörn Lundh.
Källa: Chalmers

Publicerad: ti 14 apr 2020.