​Finalisterna i Unga Forskare från semifinalen i Göteborg. ​​​​
​Foto​: Unga forskare/Vedrana Sivac

Här är morgondagens toppforskare

​​Ett självförsörjande autonomt odlingssystem och ett påhittigt sätt att utvinna ström ur vattenrening. Nyskapande uppslag fanns det gott om när semifinalen av Unga forskare hölls i Göteborg i slutet av februari.
Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. På semifinalen i Göteborg, som arrangerades i samarbete med Chalmers och Göteborgs universitet, tävlade gymnasieelever med 30 olika projektarbeten.
– Det här är duktiga och nytänkande elever. Vi har fått se prov på vetenskaplig redlighet och grundlighet men också intellektuell drivkraft och nyfikenhet, säger jurymedlemmen Joakim Andreasson, professor i Fysikalisk kemi på Chalmers.

Bland de tävlande hade elever från NTI-gymnasiets teknikprogram i Göteborg skapat ett självförsörjande och autonomt odlingssystem som ett svar på klimatförändringarna.
– Man ska kunna odla var man än befinner sig på jorden. Helt oberoende av den lokala miljön eller olika miljöförutsättningar, säger Gabriel Pfeiffer, en av eleverna som deltar i projektet.

Övervakas med sensorer

​I projektet har man konstruerat odlingslådor och akvarium samt påbörjat konstruktionen av ett flertal energikällor som vindkraft och solkraft. Systemet kan dessutom även övervakas med hjälp av sensorer.
– I vår prototyp har vi använt oss av fiskars bajs som ger näring till växterna. I utbyte får fiskarna rent vatten. Det bygger på ett system som kallas för Aquaponics. Med hjälp av det här skulle man kunna ha en större bredd av olika växter som man kan odla. Vi har testat att odla sallad, sockerärtor och rödbetor, säger han.

– Det är ett sätt att få närproducerad mat utan några kemikalier. Det skulle också kunna användas i länder som har dåliga resurser eftersom det blir lättare att odla själv, säger Ida Udd som också deltog i projektet.

Elever från Naturvetenskapsprogrammet på Sunnerbogymnasiet i Ljungby hade fokuserat på mikrobiella bränsleceller och byggt en prototyp får att kunna utvinna ström ur vattenrening.
– Vi hoppas att det har framtidspotential eftersom man skulle kunna använda avloppsvatten och andra ämnen för att generera ström och samtidigt rena vatten. Det känns fortfarande som ett ganska outforskat område, säger Yanny Lam som deltar i projektet.

– Det känns också som att det ligger rätt i tiden med miljöfrågan. Det är mycket som vår generation kommer behöva ta tag i och det här kanske kan vara en del av lösningen på det, säger klasskamraten Lova Lindström som också har varit drivande i arbetet med projektet.

"Det gav mig bättre självförtroende"

På plats under semifinalen i Göteborg fanns även Ellen Hammarstedt, en av fjolårets vinnare i Unga forskare. Med sin idé ville hon göra det enklare för elever att lära sig mer om partikelfysik med hjälp av en mobilkamera. Vinsten i tävlingen ledde till att hon fick tävla med Sveriges Unga Forskningslandslag i både Kina och USA.
– Det var helt fantastiska upplevelser. Jag träffade så mycket coola människor och fick prata med framstående forskare från hela världen. Det gjorde att jag fick bättre självförtroende och blev ännu mer taggad på att bli forskare i framtiden, säger hon.

Nu läser hon första året på kandidatprogrammet i fysik vid Uppsala universitet och drömmer om att bli forskare inom partikelfysik.
– Tävlingen förberedde mig väl inför mina universitetsstudier där vi arbetar mycket i projekt och ska prestera i tuffa kurser. Sedan är det där med självförtroendet också. Att ha någonting att luta sig mot sedan tidigare gör väldigt mycket.

Text: Vedrana Sivac

Dessa gick vidare till riksfinalen

• Klimatförändringarnas påverkan på Saccharina latissima av Alexander Ahl från Gullmarsgymnasiet
  • Fusion och diffusion - en matematisk modell av Leonid Pototskiy från Kitas Gymnasium
  • Studie av närbelägna supernovor av Klaudia Javorska från Bäckängsgymnasiet
  • Drafting och dess effekter utanför sportcykling --- En kvantitativ CFD-studie av Johannes Kron och Viktor Sundström från Hvitfeldska gymnasiet
  • Identifiering av peroxisomspecifika gener av Elin Billgren, Ester Hillgren, Jennifer Runestig från Hvitfeldska gymnasiet
  • X-Ray Search for Core-Collapse Supernovae in Nearby Galaxies av Oscar Lindberg från Hulebäcksgymnasiet
  • Framtidens vågbrytare av Matilda Sternhufvud, Sophia Stickel från Aranäsgymnasiet
  • Design- och funktionsutveckling hos inhalatorer av Hanna Ekhage, Isabelle Eén Sofia Westergren från Hulebäcksgymnasiet.
Riksfinalen hålls på Tekniska museet i Stockholm den 31 mars-2 april, 2020. De tävlande har då chansen att vinna en rad priser. Bland annat kommer Sveriges unga representanter till världens största vetenskapstävlingar att utses. ​

Publicerad: må 06 apr 2020.