Grafen och bärplan ger optimistjolle superkrafter

Studenter och forskare kopplade till Chalmers satsning på sportteknologi har utvecklat en optimistjolle med överlägsna prestanda. Med hjälp av supermaterialet grafen har skrovet gjorts både lättare och starkare än normalt. Bärplan kan sedan lyfta skrovet över vattenytan, vilket dramatiskt minskar vattenmotståndet och ökar farten.

​Efter tester i det maritima konsultbolaget SSPA:s anläggning på campus Johanneberg under våren kunde provseglingar utföras i Göteborgs hamninlopp i början av april. Filmsekvenserna på hur den 17-årige elitseglaren och JSM-mästaren i Laser Radial-jolle Axel Rahm flyger fram i Chalmers-optimisten har därefter fått blixtsnabb spridning i sociala medier.
 
Det är fortfarande en relativt ny företeelse att montera bärplan på mindre jollar. Grundtanken i det aktuella projektet har varit att koncentrera sig på den enklaste av alla jollar – optimisten. Kan man få en sådan att foila? (Uttrycket foila av engelskans hydrofoil = bärplan.)
 
Huvudansvarig för arbetet har varit forskaren och läraren Christian Finnsgård.
 
Sedan introduktionen 1947 har optimistjollen blivit världens troligen största båtklass med uppåt 300.000 exemplar. Med 2,3 meters längd och en segelyta på blygsamma 3,5 kvadratmeter är man normalt begränsad till farter under 4 knop.
 
Den aktuella jollen är alltså förstärkt med grafen och vikten har därmed kunnat minskas från normala 35 till omkring 27 kilo. Man har fått den att foila på öppna vindar, mellan halvvind och slör, inte på kryss.
 
Det är inte första gången försök görs med bärplan på optimistjolle. Den brittiska seglaren Katherine Knight spred 2009 stillbilder på hur hon fick en optimist att lyfta med bärplan från en mothjolle.
 
Den jolle som tagits fram på Chalmers tycks dock vara den första där man kunnat visa längre sammanhängande rörliga bilder på en foilande optimistjolle.

För mer information, kontakta:
Christian Finnsgård, 031-772 9156, mobil 073-0729156, christian.finnsgard@chalmers.se


Bild: Per Thorén

Publicerad: fr 07 apr 2017. Ändrad: må 22 maj 2017