Foto av Asta Zero Dry Zone

Asta Zero öppnar inomhusbana för självkörande fordon

​Fordonsbranschen förändras och tester och provning sker allt mer agilt. Nu öppnar Asta Zero världens längsta inomhusbana för provning av aktiva säkerhetssystem och självkörande teknologier för alla typer av fordon. Där kan fordonsaktörerna genomföra tester dygnet runt, 365 dagar om året, med reproducerbart ljus och underlag.
​Asta Zero, som ägs av Chalmers och Rise, är världens första fullskaliga oberoende test- och demonstrationsmiljö för framtida trafiksäkerhet. Anläggningen ligger i Hällered strax utanför Borås. Nu utökas dess erbjudande med världens längsta inomhusbana – 700 meter lång och 40 meter bred. Onsdagen den 28 april invigs Asta Zero Dry Zone.
 
– Vi ser fram emot den utveckling av Asta Zero som Dry Zone innebär, säger Chalmers rektor Stefan Bengtsson. Där kommer vi att kunna bedriva avancerad forskning inom till exempel autonom körning, oberoende av ljus- och väderförhållanden. Det är ett område med stor nytta och potential för fordonsindustrin och hela samhället. Asta Zero blir nu en ännu mer konkurrenskraftig anläggning som skapar förutsättningar för att Chalmers tillsammans med industrin ska kunna delta i stora framtida forskningsprojekt.
 
– Sverige ska fortsätta att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn, och med Asta Zero Dry Zone förbättrar vi förutsättningarna för fordonsindustrins omställningsarbete ytterligare, säger Pia Sandvik, vd på Rise.

Nu behöver fordonsaktörerna inte ta sig till södra Europa

Fordonsindustrin genomför miljontals tester varje år. Reproducerbara miljöer är en grundläggande förutsättning för att säkerställa att testresultaten visar rätt.  
 
– Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa, säger Peter Janevik, vd på Asta Zero. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn, men testerna kräver mycket personal och resor, och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På Asta Zeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill.
 
Asta Zero Dry Zone kan jämföras med en väldigt upplyst hangar. Fokus för testbädden ligger på aktiva säkerhetssystem och självkörande teknologier, men även fordonsdynamisk testning så som bromsprestanda kommer att genomföras på den nya banan.

Invigning 28 april efter påskyndat slutförande

Branschen har efterfrågat en längre inomhusbana i Sverige i flera år. Och när pandemin slog till och reserestriktionerna försvårade för branschen att genomföra sina viktiga tester accelererade behovet ytterligare, och planerna för den nya banan skyndades på.
 
Satsningen stöds av Västra Götalandsregionens program för hållbara transporter, med 10 miljoner kronor.
 
Invigning
Välkommen på invigningen (extern länk)  av Asta Zero Dry Zone – digitalt den 28 april kl 11.00.

Visa ▼

Fakta om Dry Zone och Asta Zero

Dry Zone är 700 meter lång och 40 meter bred (en central sträcka på 140 meter är 60 meter bred). Den har 4,6 meter upp till innertak. Första garantikunden är Volvo Cars.
Asta Zero är en ledande testbädd för framtidens autonoma transportsystem. Den ger unika möjligheter för forskning, utveckling och validering av självkörande och uppkopplade fordon samt den omgivande infrastrukturen.
Industripartners som använder anläggningen regelbundet är till exempel Volvo Cars, AB Volvo, Scania och Veoneer. Men Asta Zero har också flera internationella kunder. Omsättningen har mer än fördubblats sedan 2015 och är idag runt 120 miljoner kronor.

Källa:

Sidansvarig Publicerad: fr 23 apr 2021.