Kriget i Ukraina: ”Vikten av att värna demokratin och den fria tanken”

Rektor och vd Stefan Bengtsson
Rektor och vd Stefan Bengtsson.

2022-03-01: ​Det är med stor bestörtning och oro som vi följer händelseutvecklingen i Ukraina. Rysslands militära angrepp är ett allvarligt hot mot internationell fred och säkerhet. Som lärosäte och universitet värnar vi demokrati, människors lika värde och rätten att uttrycka sin fria tanke. Chalmers fördömer därför det krig som nu pågår i Europa och vill uttrycka vår sympati med Ukrainas befolkning.​

Som en del av det europeiska nätverket European Universities of Technology Alliance, Enhance*, har Chalmers å det kraftfullaste tagit avstånd från Rysslands pågående invasion av Ukraina. Vi skrev den 25 februari under ett uttalande, där Chalmers tillsammans med övriga ingående europeiska universitet, fördömer Rysslands agerande.

As part of the ENHANCE Alliance Chalmers University of technology condemns Russias's military attack on Ukraine.

Läs inlägget på Twitter (Öppnas i ny flik)

Vi har också arbetat med att säkra att medarbetare och studenter med anknytning till Ukraina, som befinner sig i Chalmers miljö, får tillgång till stöd från oss.

I svåra tider behöver vi samfällt stå upp för varandra, för demokratin och för de grundläggande värderingar som bygger upp ett hållbart samhälle. Vi värnar den fria tanken, som vi som universitet och lärosäte representerar, och känner den djupaste sympati för Ukrainas befolkning.

Stefan Bengtsson, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola

* I Enhance ingår Chalmers, NTNU i Trondheim, TU Berlin, RWTH Aachen, Tekniska universitet i Warszawa, Politecnico di Milano och tekniska universitet i Valencia.

Chalmers på Twitter: @chalmersnyheter

Under vinjetten ”Rektor kommenterar” delar Chalmers rektor och vd Stefan Bengtsson sina reflektioner kring aktualiteter som berör utbildning, forskning och nyttiggörande.