Att urskilja mål och mening i myllret

Rektor och vd Martin Nilsson Jacobi.
Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd, Chalmers tekniska högskola.

2023-12-21: Chalmershösten 2023 har varit intensiv – som den brukar vara, och som den ska vara på ett tekniskt universitet fyllt av passionerade personer. Ett myller av händelser, arbetsinsatser, beslut och insikter.

Men myllret är inget kaos. Vi kan se mönster. För mig som relativt nybliven rektor är det viktigaste perspektivet att se hur allt vi gör förhåller sig till vår långsiktiga målbild att vara ett tekniskt universitet i världsklass 2041 och den strategi vi antagit för att ta oss dit.

Om man ska sammanfatta hösten från min horisont kan man därför säga att fokus legat på att skapa förutsättningar för genomförandet av vår långsiktiga strategi.

Detta har varit drivande exempelvis när vi arbetat med processerna för rekrytering och befordran. Att bli ännu bättre på att attrahera, rekrytera och behålla talang är ju en helt avgörande del av att göra framtidens Chalmers ännu bättre än i dag. Det är något vi påbörjat under hösten och det intensifieras efter årsskiftet.

På samma sätt kan man se rekryteringarna och inrättandet av två prorektorat för Chalmers. Alltså som förändringar som vi gör för att skapa förutsättningar för att kunna genomföra strategin.

Som ni kanske känner till får dessa båda personer ansvar för varsin kompletterande dimension av den miljö som är Chalmers. Den ena med avseende på akademisk excellens och den andra på jämlikhet och ledarskap. Det är stora områden. Breda strategiska uppdrag som handlar om hela verksamheten, snarare än enskilda processer eller leveranser. Det blir ju professorerna Susanne Aalto och Maria Elmquist som kliver in i Chalmers högsta ledning och därmed får hela rektorsfunktionen en uppdaterad form som kommer att ge ytterligare energi och tydlig riktning.

I det här sammanhanget vill jag också gärna nämna Chalmers Next Labs AB, vårt nyaste bolag, bildat och igångsatt under 2023 som en direkt konsekvens av hur vi bestämt oss för att arbeta med koncernkonstruktionen enligt vår långsiktiga strategi. Det gör att vi kan expandera när det gäller forskningsnära utveckling – vi kan vara responsiva och lyhörda gentemot samhällets och industrins behov – men expansionen ligger utanför fakulteten. På så sätt värnar vi fakultetens akademiska grundkaraktär och den riktning vi slagit in på som ska skapa mindre projektberoende och mer långsiktighet för att bygga excellens. Nu är man i full gång med att sätta upp den kvant-testbädd som innebär att vi gör kunskap från den absoluta forskningsfronten tillgänglig för samhället omkring oss. Fler projekt är på väg att sättas igång.

Tydligt anknutet till vår långsiktiga strategi är också beslutet om inriktning för utbildning på grundnivå som fattades nu under senhösten. Det handlar om att kunna erbjuda utbildningar av högsta kvalitet och driva dem på ett effektivt sätt där varje program har sin tydliga särart. Programmen blir på sikt något färre men större. Antalet kurser kommer också att minskas något samtidigt som vi ökar antalet helårsstudenter. Att hitta rätt former och arbetssätt här handlar om att konkretisera de två grundläggande aspekterna av vår långsiktiga strategi: att kunna agera proaktivt inför samhällets behov, alltså att öka antalet relevanta utbildningsplatser och; att bygga akademisk excellens, vilket kräver att vi skapar långsiktiga förutsättningar och större resurskoncentration till en fakultet som då måste begränsas i storlek.

Stegen i verksamheten är alltså många, men riktningen är samma: ett steg i taget bygger vi förutsättningar för att kunna genomföra vår långsiktiga strategi.

Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola

Under vinjetten ”Rektor kommenterar” delar Chalmers rektor och vd sina reflektioner kring aktualiteter som berör utbildning, forskning och nyttiggörande.