Kvantdatorbygget boostat av gästande världsstjärna

foto på John Martinis
Chalmers noggranna arbete med kvantdatorns byggstenar är helt rätt väg att gå, enligt John Martinis. Foto: Kamanasish Debnath

Under en månad har John Martinis, världsstjärna inom kvantdatorer och tidigare ledare för Googles satsning, gästat Chalmers.
– Kvantdatorteamet på Chalmers gör helt rätt saker och ligger bra till för att göra stora framsteg, säger han.

​År 2019 gjorde ett forskarlag på Google ett stort genombrott: med sin kvantdator lyckades de överträffa världens bästa superdatorer i att lösa en beräkningsuppgift.

Chefsforskaren bakom Googles kvantdator, den världsberömda professor John Martinis, lämnade Google året efter och återvände till sitt universitet, University of California, Santa Barbara. Den senaste månaden har han tillbringat i Göteborg som gästforskare i Chalmers kvantdatorteam där Per Delsing och Jonas Bylander leder bygget av en svensk kvantdator. I fokus har framför allt kvantdatorns grundläggande byggstenar – kvantbitarna – legat.

Bröt ny mark

Även om Martinis och hans tidigare kollegor på Google bröt ny mark med sin 53-kvantbitars kvantdator, så medger han att den inte fungerade riktigt så bra som de ville. Men det var svårt att lista ut exakt vad det berodde på i kvantdatorns komplexa system.

John Martinis– I dag fokuserar många på antalet kvantbitar man har i sin kvantdator. Jag menar att man behöver backa ett steg och förbättra de grundläggande komponenterna innan man skalar upp. Jag har funderat mycket på hur man kan göra supraledande kvantbitar bättre, och ville komma hit eftersom teamet här gör ett fantastiskt jobb med detta, säger John Martinis.

Själv har han ingen egen forskargrupp för tillfället, men desto fler idéer om olika experiment man skulle kunna göra för att bättre förstå vad som påverkar kvantbitarnas prestanda.

– Flera av de experiment jag tänkt på hade de redan gjort här. Genom att ta del av deras data har jag fått bättre förståelse för vad som händer i materialen i kvantbitarna. Och jag har delat med mig av mina idéer kring hur datan kan analyseras och hur de kan jobba vidare.

"Många värdefulla förslag"

Per Delsing beskriver John Martinis besök som en riktig vitamininjektion:

– Hela gruppen ser upp till honom, som en hjälte. Att vi alla har fått tillbringa tid med honom och att han är så intresserad av vad var och en gör har gett oss en enorm injektion. John är extremt kunnig och erfaren och har gett oss många värdefulla förslag på hur vi kan jobba vidare.

Planen är nu att hålla kontakten, att utbyta experimentresultat, tankar och idéer.

– Jag tror att riktigt bra saker kan komma ut av det här, säger John Martinis.

Mer om Chalmers kvantdatorprojekt

​Forskningen ingår i Wallenberg Centre for Quantum Technology (WACQT) som är en tolvårig miljardsatsning med två huvudsyften: att utveckla svensk kompetens inom kvantteknologi och att bygga en fungerande kvantdator med minst hundra kvantbitar. Forskningscentret finansieras huvudsakligen av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Per Delsing
  • Professor, Kvantteknologi, Mikroteknologi och nanovetenskap