Visar vägen till teknikstudier

Johanna Kraamer och Hanna Monastyrski
När hundra gymnasietjejer och icke-binära från hela landet bjuds in till en helg med föredrag och workshoppar, vill Johanna Kraamer och Hanna Monastyrski bredda bilden av vem som kan bli ingenjör, och locka fram teknikintresset – som en del inte ens vet att de har.

Verapodden. För Johanna Kraamer gick vägen till Chalmers via Camp Vera och militärtjänst som flygplansmekaniker. Hanna Monastyrski upptäckte sitt intresse för ingenjörsvetenskap när hon läste tekniskt basår. Båda är i minoritet som kvinnliga studenter på programmen elektroteknik och IT, men tycker att det oftast har fungerat bra. I Verapodden berättar de om sina egna ämnesval, studentlivet och sitt engagemang i det årliga evenemanget Camp Vera.

Lyssna på Verapodden avsnitt 12

Relaterat

Camp Vera - en helg för dig som är nyfiken på teknik

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin.

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Läs mer om Vera Sandberg.

Cecilia Hillman
  • Enhetschef, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd