Olika barn leka bättre

Robin Teigland
Robin Teigland är professor inom Management of Digitalization på Chalmers. 2019 utsågs hon till en av Sveriges mest inflytelserika kvinnor inom teknik av affärsmagasinet Veckans Affärer och år 2019 rankades Robin Teigland även som en av Sveriges 100 bästa offentliga talare.

Vill du förstå framtiden? Då ska du prata med någon som är olik dig själv. Det menar Robin Teigland, som forskar om hur teknik som AI, digitala valutor och blockkedkor kan förändra samhället, på gott och ont. I Verapodden berättar hon om vägen från Nashville till Norge. Från oljebolag till att jobba med havsmiljö.

Lyssna på Verapodden avsnitt 3

Robin Teigland har jobbat med riskkapital i Silicon Valley, på oljebolag i Chile och 2015 blev hon den sjätte kvinnliga professorn någonsin på Handelshögskolan i Stockholm. Som professor i digitalisering på Chalmers vill hon gå från teori till praktik – och rädda haven från övergivna fiskenät.

Relaterat:

Chalmers och Ikea stimulerar hållbarhetsinnovation med tävling
Ny datafabrik ska stödja havsinnovation

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers? Lyssna på och följ Verapodden på PodBean.

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin.

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Robin Teigland
  • Professor, Entrepreneurship and Strategy, Teknikens ekonomi och organisation