Elitskidåkare testar sina gränser

Max Novak in Chalmers Fuse
Film: Torgil Störner

Elitskidåkaren Max Novak, som förmodligen även är världens bästa rullskidåkare, tar hjälp av Chalmers för att nå sina mål. Han använder sig av tekniken som finns i fysiologilabbet, en unik miljö i Chalmers makerspace Fuse.

Novak besöker Chalmers för att testa gränsen för hur fort han kan åka skidor under kontrollerande former. Dan Kuylenstierna, docent på Chalmers, samlar in mätdata som visar hur varje del av kroppen arbetar för att nå dessa farter.

Max Novak är van vid intensiva pass och tycker att labbet erbjuder bra testmöjligheter.
– Det är riktigt bra med de här breda fina banden, med kameror överallt. Det är en bra tillgång här i Göteborg, säger Max Novak.

Mitt i labbet står ett stort löpband som kan lutas 25 procent med en hastighet på 50km/h. Bandet är lämpligt för skidåkning, löpning, rullskidor, inlines, gångartsanalys och cykling. Runt löpbandet sitter höghastighetskameror och rörelsespårningsutrustning. För att studera cykling finns utöver bandet en kalibrerad cykelergometer som gör att man kan testa arbetsförmåga och rörelsemönster. Fysiologilabbet används till olika studier och experiment, där det görs insamling av mätdata för analys av mänsklig rörelse. Även robotar och mindre elektriska fordon kan testas på bandet.

– Mätdatan kan användas till exempel för att träna algoritmer att känna igen rörelsemönster. Detta kommer vara användbart bland annat inom undervisning, men även inom forskning, säger Dan Kuylenstierna.

Under testerna med Max användes även en ny teknik med effektmätning i stavarna, något som utvecklats av studenter på Chalmers.
– Det som händer här just nu kommer att sätta standarden inför framtiden. Det är första gången vi har möjlighet att samarbeta med sådan expertis som finns på Chalmers samtidigt som vi får tillgång till den nya tekniken med effektmätning i stavar, berättar Mattias Reck som är Max Novaks tränare.

Hasti Razaghi och Julia Jansson