Att förbättra tjänster i offentlig sektor är inte enkelt. Det är ofta många aktörer inblandade och en tjänst kan påverka många fler än bara den personen som är i kontakt med tjänsten. I sin doktorsavhandling undersöker Daniel Gyllenhammar vad som krävs för att lyckas förbättra tjänstesystem inom offentlig sektor.
Vilka utmaningar fokuserar du på i din forskning?
– Avhandlingens fokuserar på utmaningen med det ständigt växande kraven på offentlig sektor där mer ska göras med en mindre mängd resurser.
Hur angriper du problemet?
– Forskningen adresserar den här utmaningen genom att öka förståelsen för hur förbättringar ska drivas och genom att nyansera vilka som drar nytta av offentliga tjänster och därmed dess förbättringar.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att förbättringar ofta behöver korsa organisatoriska, hierarkiska och professionella gränser för att lyckas. Och att värdet som skapas av offentliga tjänster kan gynna, men också förstöras för, en rad aktörer som tjänsten primärt inte är till för. Till exempel: när sjukpenning delas ut på grund av stress kan det vara ett barn med problem i skolan som får hjälp av en förälder till den grad att föräldern inte orkar jobba, utan därmed blir sjukskriven. Från ett annat perspektiv kan det vara någon som får sjukpenning som inte borde ha det, detta kan från ett större samhällsperspektiv minska tilliten till vårt välfärdssystem.
Vad hoppas du att din forskning ska leda till?
– Min förhoppning är att de som jobbar med att förbättra offentliga tjänster ska få en bättre förståelse för komplexiteten i vad som krävs för att lyckas med de förbättringar de tar sig an.
Läs avhandlingen: Understanding Improvements: Value Creation in Public Service Systems
Disputation: 6 december 2024 kl 13.15, se länk ovan.
- Doktorand, Innovation and R&D Management, Teknikens ekonomi och organisation
- Gästforskare, Innovation and R&D Management, Teknikens ekonomi och organisation