50 år med management på Chalmers

Talare

Det har gått ett halvt sekel sedan dörrarna öppnades för ämnet industriell management på Chalmers. Detta firades genom att institutionen för teknikens ekonomi och organisation stod värd för ett seminarium på toppnivå. Flera framstående Chalmersalumner gav sina perspektiv på frågan hur vi kan hantera en mer hållbar framtid, den 19 november 2021.

​Sedan ämnet industriell organisation startade på Chalmers för omkring 50 år sedan har Sverige haft en stor global påverkan – Volvos säkerhetslösningar och AstraZenecas läkemedel är bara två exempel som har räddat miljontals av liv. Inom ämnet management finns idag såväl ledningsaspekter som entreprenörskap och förverkligande av hållbara innovationer.

– Det här seminariet firar tidigare bedrifter i ett långsiktigt perspektiv, samtidigt som det också tar itu med den utveckling som växer fram. Seminariet samlar Chalmers alumner, studenter och medarbetare för att öka vår förståelse kring hur vi kan hantera en hållbar framtid på ett bättre sätt, förklarar professor Mats Lundqvist, F91, som samordnade seminariet i sin roll som viceprefekt för institutionen med ansvar för nyttiggörande. Mats har också varit med och startat Chalmers entreprenörsskola 1997 och arbetat som dess föreståndare. Han vill gärna sätta mer fokus på management-ämnet på Chalmers, både inom forskningen och utbildningen.

En ledande person på Chalmers i dessa frågor var professor Holger Bohlin, som föddes för hundra år sedan 1921. Han kom från Handelshögskolan i Stockholm och utsågs 1969 till professor vid institutionen för industriell ekonomi på Chalmers. I september 1983 höll Holger välkomsttalet till de första 30 studenterna på det nya programmet i industriell ekonomi: "Vi kommer att skapa en symbios mellan teknisk vetenskap och ekonomiskt kunnande, så att ni som människor kan fatta kloka beslut på uppdrag för det företag där ni arbetar". Med andra ord – ett managementprogram.

Bland talarna på seminariet den 19 november fanns fem välrenommerade chefer med stor erfarenhet kring att leda sin organisation mot en hållbar framtid. Tillsammans med forskare gav de sina perspektiv på ämnet.

Talare: Jesper Brodin, CEO Ingka Group | IKEA, I95 -- Anna Nilsson-Ehle, Chairman of Vinnova, SIQ and Lindholmen Science Park, F76, Gustaf Dalén medalist -- Leif Johansson, Chairman of Astra-Zeneca, M77, Gustaf Dalén medalist -- Anna Westerberg, President Volvo Buses, I00

Mats Lundqvist
  • Vicerektor, Nyttiggörande