Studenter jagar medalj i cheerleading-VM

Cheerleaders som tränar sitt program.
Fem studenter med Chalmerströjor.
VM-genrepet inför resan har gett laget möjlighet att träna inför sittande publik.

Sex Riksidrottsstudenter från Chalmers tävlar i världsmästerskapet i cheerleading.

Svenska landslaget i cheerleading på en träning.

Sara Wikström som läser Kemiteknik på Chalmers är en av sex Riksidrottsstudenter som gör sig redo för att tävla i VM i Florida 19–21 april. Hon hittade sporten via sina klasskamrater när hon var yngre och har tävlat i svenska landslaget sedan säsongen 2014/2015.

– Det jag älskar med cheerleading är att det är en sport för alla. Det spelar ingen roll vem du är eller hur du ser ut. Det finns en alltid en position som kommer att passa. Det är en väldigt inkluderande sport, säger hon.

Vid tävlingar är man 24 personer som utför ett program som består av olika moment som man bedöms på, som exempelvis gymnastik, pyramider, stunt och olika kast - så kallade "tossar".

– Man ställer upp med en rutin och försöker fylla den med så mycket svåra skills som möjligt. Programmet som vi ska tävla med i VM är stilrent. Det ser lätt och fint ut när vi gör de olika momenten. Vi vill också att det ska synas att vi har kul på mattan.

Ung kvinna i cheerleaderdräkt.
Sara Wikström läser Kemiteknik och tävlar på elitnivå.

Tävlar i högsta klassen

Landslaget tävlar i den högsta klassen som kallas senior all girl-premier och målet är att sätta ett så vasst program som möjligt.
– Sedan är det i domarnas händer då detta är en bedömningssport. Vi har legat uppe i topp fyra de senaste åren, så det är klart att vi siktar på en medaljplats. Vi tror att chanserna är goda. Vassaste konkurrenterna är troligtvis USA och Finland.
Med sig till VM har hon fem medtävlande – som också pluggar på Chalmers.
– Det är väldigt roligt att vi är så många härifrån. Det visar bara att det går att kombinera elitidrott med studier på en så hög nivå som det är på Chalmers. Vi har stark gemenskap i laget och kan hjälpas åt med att plugga. Man känner sig inte ensam i sin sits och det är väldigt skönt.

Viktigt med planering

Sara har pluggat heltid på Chalmers i ett år samtidigt som hon tränar på elitnivå och upplever att hon har hittat ett bra flyt i att kunna göra både och.
– Det handlar mycket om att ta eget ansvar och planera för att hinna med allting. Ibland kan det vara svårt att hinna få in träning fyra till fem dagar i veckan och även hinna med laborationer och tentor, men jag har haft bra vänner som stöttat mig. Om jag har missat någon föreläsning har jag fått ta del av andras anteckningar i efterhand. Sedan har jag haft tur och inte haft några större tävlingar som krockat med tentaperioderna.

Andra fördelar med att vara Riksidrottsstudent är också att hon har fått tillgång till att träna kostnadsfritt på Fysiken.
– Där bygger jag min egen styrka utanför cheerträningen för att minska skaderisken. Jag har också fått göra olika fysiska tester via RIU som har hjälpt mig mycket i min sport.

Läs mer om sport och studier

Sport och studier

Är du intresserad av att idrotta eller utveckla tekniska lösningar inom sport? Ett brett utbud av aktiviteter och föreningar gör att det finns någonting för alla på Chalmers. Hos oss kan du även kombinera din elitidrottskarriär med studier.

Vedrana Sivac