Styrkeområde Nano erbjuder flera finansieringsmöjligheter, bland annat stöd för aktiviteter riktade till grundutbildningsstudenter. Syftet med dessa aktiviteter är att minska gapet mellan grundutbildning och forskarutbildning. Angela Grommet, forskarassistent vid institutionen för kemi och kemiteknik, ansökte om finansiering för en amanuenstjänst för studenten Alexandra Jernstedt.
Angela, varför valde du att ansöka om denna finansiering?
– Jag har ett stort intresse av att ge möjligheter till studenter som vill bli en del av forskningen. Detta är viktigt för mig eftersom det var så jag själv kom in i forskningsmiljön när jag var student. Jag hade redan Alex i åtanke när jag ansökte om finansieringen, hon verkade mycket entusiastisk över vetenskap och inspirerade mig mycket. Alex tog kontakt med mig om möjligheten att arbeta i min grupp, och sedan beslutade vi oss för att ansöka, säger Angela.
Angela, vad handlar projektet om?
– Vi skapar molekylära lådor som vi kallar burar. Burarna är gjorda av metallsalter och organiska molekyler. Precis som en makroskopisk låda kan man lägga saker inuti dessa molekylära lådor. Projektet handlar om att flytta burar från en fysisk plats till en annan, med målet att kunna separera en blandning av burar, förklarar Angela.
Alex, kan du beskriva din roll i projektet och vad du studerar?
– Just nu läser jag en master i nanoteknologi, och jag har en kandidatexamen i teknisk fysik. Min roll i projektet är att stötta min handledare Ebba Matic, men också att hitta nya sätt att lösa problem och bidra med nya perspektiv. Eftersom jag har en bakgrund i fysik ser jag på saker på ett sätt som är annorlunda, snarare än hur en kemist skulle se på det, säger Alex.
Angela, hur har samarbetet med Alex förbättrat projektet?
– Så mycket! Som ny forskarassistent har det varit väldigt viktigt för mig att publicera min första forskningsartikel från min egen oberoende forskargrupp. Alex spelade en mycket betydande roll i att få projektet att fungera och att kunna avslutas, säger Angela.
Alex, vad har du lärt dig hittills?
– Jag har lärt mig väldigt mycket om kemi! Men också hur man arbetar i ett labb, vilket jag verkligen har gillat. Jag har inte en bred förståelse i kemi, men jag kan göra grundläggande beräkningar. Det har varit väldigt roligt när allt börjar falla på plats! Detta är ett bra sätt för mig att motiveras, lära mig nya saker och lösa nya problem, säger Alex.
Alex, hur ser du på hur denna erfarenhet kan påverka din framtida karriär?
– Jag skulle vilja arbeta som doktorand i framtiden. Jag gillar biologi och skulle vilja gå in i livsmedelsindustrin, kanske vara med och skapa genetiskt modifierade tomater? Jag är mycket tacksam för denna erfarenhet och för att jag fått en chans. Jag har insett att forskning är roligt, säger Alex.
Tack båda för att ni delade med er av era erfarenheter!
Aktiviteter inom grundutbildning
Kravet för denna finansiering är att den föreslagna aktiviteten gynnar kontakten mellan styrkeområde Nano och lämpliga grundutbildningsprogram. Aktiviteterna kan vara varierade och stöds med upp till 100 000 kronor. En ansökan kan lämnas in när som helst under året.
Exempel på aktiviteter som styrkeområde Nano kan finansiera:
- Praktik på Chalmers för studenter från Chalmers eller andra universitet, både nationella och internationella. Observera att du kan ansöka om bostadsstöd för internationella masterstudenter som gör praktik, upp till 6500 kronor per månad.
- Kostsamma kandidat eller masterprojekt.
- Amanuenstjänster (vanligtvis en tjänst för studenter eller nyutexaminerade som assisterar inom akademi och forskning vid ett universitet).
- Möjlighet att fortsätta ett masterprojekt efter examen under en kort period.
- Forskarassistent, Kemi och biokemi, Kemi och kemiteknik