En första titt på ljusstark ”motor” bakom kolliderande galaxer

Galaxkollisionen ur två synvinklar
Galaxkollisionen IIZw096, som Hubble (vänster) och James Webb Telescope (höger) ser den. Pilen pekar ut den ljusstarka "motorn". Bild: Hanae Inami, Hiroshima University

Astronomer från ett internationellt team har använt rymdteleskopet James Webb för att för första gången avslöja den exakta platsen för kraftig energikälla i galaxkollision.

Galaxer i kollision
Galaxkollisionen IIZw096. Bild: ESA/Webb, NASA & CSA.

Ungefär 500 miljoner ljusår bort, i stjärnbilden Delfinen, kolliderar två galaxer. Detta fenomen är känt i astronomiska kretsar under namnet IIZw096 och är dolt i kosmiskt damm. Men trots det kunde forskare identifiera en starkt lysande, energirik ljuskälla för 12 år sedan.

Nu, med det nyligen uppskjutna och mer avancerade teleskopet James Webb Space Telescope har ett internationellt forskarteam – där bland andra Chalmersastronomen Susanne Aalto ingår – hittat den exakta platsen för vad de har kallat "motorn" för den sammanslagna galaxen.

Smeknamnet kommer av att ljuskällan står för hela 70 procent av all den sammanlagda infraröda strålningen från systemet, trots att den bara är 570 ljusår stor, av systemets 65 000 ljusår. Oväntat nog ligger dessutom källan utanför huvuddelarna av galaxerna och är inte alls synlig i det ultravioletta eller synliga ljus som observerats med föregångaren, rymdteleskopet Hubble.

Läs mer i press releasen ‘Engine’ of luminous merging galaxies pinpointed for the first time från Hiroshima University, Japan

Mer information

Vad händer egentligen vid en galaxkollision, och hur har det nya rymdbaserade James Webb-teleskopet hjälpt oss att öka kunskapen om fenomenet? Susanne Aalto, förklarar i SVT-inslaget "Se hur galaxkrocken tänder stjärnor" från 2022.