Så får du en fantastisk start på studentlivet

Kårens ordförande Isabelle Jarl och Jörgen Blennow, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Oavsett vilken utbildning du väljer på Chalmers så kommer du att få med dig ett problemlösningstänk som är värdefullt i ditt framtida arbetsliv. Det är Chalmers nya kårordförande Isabelle Jarl och Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande Jörgen Blennow eniga om.

– Läs det som verkligen engagerar dig, under din studietid kommer du exempelvis att få arbeta med aktuella samhällsfrågor i projekt tillsammans med studenter från andra program. Våga utmana dig själv både i studierna och i studentlivet, säger Jörgen Blennow.

Som kårordförande vill Isabelle Jarl jobba för att alla studenter ska känna sig trygga och att Chalmers ska kännas som ett andra hem. Att du under din studietid känner att du får en stabil utbildning, får utvecklas och kan skapa ett nätverk av värdefulla kontakter.

Ingen karriärväg är rak

För henne var vägen till Chalmers inte helt spikrak.

– Det var en ren slump att det blev just Chalmers, jag hade egentligen bestämt mig för att bli veterinär, säger hon.

Men livet tog en annan väg och efter att ha jobbat ett par år efter gymnasiet bestämde hon sig för att ta upp sitt intresse inom entreprenörskap. När Isabelle fick upp ögonen för Chalmers hade anmälan stängt och hon valde då att börja studera i Trollhättan. Efter ett år kunde hon söka in till senare del och började då läsa Ekonomi och produktionsteknik på Chalmers. Därefter valde hon att läsa en master på Chalmers entreprenörsskola och nu efter avslutade studier har hon valt att engagera sig i kårledningen.

– Jag kände mig inte klar med Chalmers ännu, nu vill jag ge tillbaka så alla andra studenter ska få uppleva det jag har fått uppleva, säger hon.

Även vicerektor, Jörgen Blennow har en utbildning från Chalmers, men kom inte in på sin önskade utbildning från början. Han visste dock vad han ville studera och säger att det handlar om att se möjligheterna.

– Brinner man för det man vill göra så löser sig det mesta, ingen karriärväg är rak, det handlar om att se möjligheter och att våga utmana sig att testa, säger han.

En unik studentkår

Chalmers studentkår erbjuder någonting unikt, som student har du möjlighet att påverka hela din utbildning. Studenternas röst hörs överallt, från kursnivå till ledningsnivå. I kåren har du också möjlighet att engagera dig i olika föreningar och utöva dina intressen oavsett om du är intresserad av spex, fester eller sport.

– Oavsett hur mycket du väljer att engagera dig, ta vara på studentlivet och studietiden. Det är en fantastisk del i livet. Bara genom att man pluggar tillsammans lär man känna vänner för livet, säger Isabelle.

Dessutom kan du som student få stöd från kåren om du behöver prata med någon. Dels finns det ett studentombud på varje sektion som du kan vända dig till, dels så samarbetar kåren med högskolan och du kan få stöd från exempelvis en kurator eller studievägledare.

– Nu väntar en fantastisk period i livet. Ta studierna på allvar, lär dig att plugga men glöm inte bort allt det andra, att ha roligt, säger Jörgen.

Johanna Fasth