Richard Torkar: Utan förändring sker inte utveckling

Han har tidigare haft uppdrag som både avdelningschef och studierektor. Richard Torkar har länge varit ett känt ansikte på institutionen för data- och informationsteknik. 2021 tillträdde han som prefekt med målet att förbättra arbetsmiljön och utveckla institutionen.

Richard Torkar
Richard Torkar, prefekt på institutionen för data- och informationsteknik

- Min förhoppning är att institutionen efter min tid som prefekt kommer vara en ännu bättre arbetsplats, där alla trivs och där vi kan få ut det bästa av våra medarbetare. Om vi fokuserar på att förbättra vår arbetsmiljö, så faller allt annat på plats, säger Richard Torkar.

Richard Torkar inledde sitt första år som prefekt med ett offensivt rekryteringsarbete, en start på utvecklingsmålet.

-Det senaste året har till stor del använts för att lära känna fler människor på institutionen. Jag har tillbringat mycket tid på att fokusera inåt, dvs på institutionen, rekryteringar och med att förstå varför vissa saker ser ut som de gör. Ett lärorikt år där jag också fått mycket hjälp av mina kollegor på institutionen, på IT-fakulteten och i Chalmers ledningsgrupp, säger han.

Passion för ledarskap

Han har en stor passion för ledarskap och enligt honom är det hans bakgrund inom Försvarsmakten som ligger till grund för det. Han hoppas kunna bygga en stark institution genom att stödja sina medarbetare så att de kan göra ett så bra jobb som möjligt.

-Att våga vara chef, att ytterst ta ansvaret, är viktigt för mig. Framgångar i en organisation beror inte på att en chef tar ansvar nödvändigtvis, men jag tror alla mår bra av tydlighet och transparens. I korthet, alla kan vara chef när solen lyser och livet leker, men det är först när det mörknar och en organisation utsätts för stress som en chef med ett tydligt ledarskap behövs.

Framtiden och utmaningar

Enligt Richard Torkar är en bra kultur det kraftfullaste verktyg för verksamhetsstyrning. Och där många ser utmaningar, ser han lösningar. För honom är lösningen på utmaningarna enkel - förändring.

- Den välkända managementkonsulten och författaren Peter Drucker sa en gång: Kultur äter strategi till frukost. Så är det. Om folk är rädda för förändring, och om man inte kan få folk att förstå att förändring är en nödvändighet, så kommer alla planer vara värdelösa, säger han och fortsätter:

- Utan förändring sker inte utveckling. En organisation stagnerar, vilket i värsta fall leder till en påtvingad förändring som vi inte har möjlighet att rå över.

Om Richard Torkar

Ålder: 51 år.

Bor i: Stenungsund.

Familj: Fru, och tre barn som blir 11, 14, och 17 i år.

Fritidsintressen: När jag har tid över kan man se mig springandes ute längs vägarna, och om det är vår så försöker jag fånga en havsöring med mitt flugspö. Sedan kan jag konstatera att ”tid över” är något jag saknat sista året.

Av Camilla Jara