
Ida Gremyr, professor vid TME, är ny vetenskapligt ansvarig för Chalmers Tracks.
– Ju längre jag har varit på Chalmers, desto mer värdeskapande tycker jag att pedagogik och undervisning är och Tracks är ett unikt initiativ för att bidra till utbildningsutvecklingen, säger hon.
Ida Gremyr har varit på Chalmers i snart 25 år, hela tiden trogen Teknikens ekonomi och organisation, där hon nu är professor vid Innovation and R&D Management. Men nu blir det en ny giv, i alla fall till viss del. 1 maj tillträdde hon som vetenskapligt ansvarig för stiftelsesatsningen Tracks.
– I den här rollen kommer jag att ansvara för kvalitetssäkring av det vetenskapliga innehållet i Tracks verksamhet genom att bland annat ta hand om processen för att välja in nya kurser och delta i utveckling och utvärdering av kurser.
– Dessutom kommer jag att tillsammans med Tracks föreståndare, Kristina Henricson Briggs, bidra till utvecklingen av Tracks som helhet och visa upp och presentera det i olika sammanhang, säger Ida Gremyr.
En nyhet för hela Tracks blir också att den nya rollen utbildningsutvecklare, som ersätter pedagogiska utvecklare, sorteras in under Tracks och rapporterar till Ida Gremyr.
– Jag ser fram emot att det vi lär oss inom Tracks kan föras ut i hela verksamheten, bland annat via utbildningsutvecklarna. Vi är alla nya i rollerna, så det blir ett utforskande och samskapande – lite som en testfabrik för pedagogisk utveckling, säger hon.
Göra avtryck hos studenter
Ida Gremyr lockades till rollen som vetenskapligt ansvarig eftersom hon brinner för pedagogisk utveckling.
– Ju längre jag varit på Chalmers, desto mer har pedagogik och undervisning kommit att vara den del av mitt jobb som jag upplever som mest intressant och meningsskapande. Forskningen är så klart också väldigt viktig och ett sätt att bidra, men att påverka så många studenter som vi gör varje år – det är ett väldigt avtryck de får med sig och som vi kan bidra till.
Tracks tvärvetenskapliga och utmaningsdrivna arbetssätt är inte någon nyhet för henne.
– Jag har testat att jobba med utmaningsdriven undervisning och att lära av praktiska erfarenheter. Det blir kul att kunna jobba med det på ett bredare plan.
– För mig som varit på samma institution under hela min tid på högskolan är det också spännande att få lära känna fler delar av Chalmers, och få nya relationer och forum att verka i, säger hon.
Rollen som vetenskapligt ansvarig är på 30 procent, och utöver det kommer Ida Gremyr fortsätta med forskning och undervisning. För att komma in i Tracksverksamheten kommer hon även att vara examinator på en sommarkurs i ett nordiskt samarbete som ges inom Tracks i form av ett Blended Intensive Program, en sorts kortare kurs med en digital del och en del på plats på Chalmers.
Blandade studentgrupper
Ida Gremyr hoppas kunna ta med en del av sina erfarenheter från TME.
– Det jag tycker är coolt med Tracks är att alla kurser är designade för att studenterna ska komma in med olika perspektiv och lära sig tillsammans. Kurserna är ju också öppna för redan yrkesverksamma, och i min ordinarie undervisning har jag ibland blandat yrkesaktiva studenter och ”vanliga” studenter. Det ger positiva resultat i båda grupperna, och det hoppas jag att vi kan utveckla ytterligare, säger hon.
Jörgen Blennow, vicerektor för utbildning, är väldigt nöjd med att Ida Gremyr nu träder in i rollen som vetenskapligt ansvarig:
– Ida kommer in i en skärningspunkt där Tracks ska få en tydligare roll i Chalmers utbildningsverksamhet och kommer att bidra med nya perspektiv. Hennes erfarenheter kommer att göra ett redan starkt ledningsteam ännu starkare. Tracks går nu mot att bli ett nav för utveckling av vår utbildning i bredare bemärkelse än idag och vi har mycket goda förutsättningar för att göra den resan.