Från Kazakstan till Chalmers i matematikens tjänst

Bild 1 av 1
Fotografo Serik Sagitov. Foto: Daniel Stahre
Serik Sagitov. Foto: Daniel Stahre

Efter nästan tre decennier på Chalmers går Serik Sagitov, avdelningschef och professor i matematisk statistik, i pension. Uppvuxen i Kazakstan och med doktorandstudier i Moskva kom han 1997 permanent till Chalmers tekniska högskola. - När jag tittar tillbaka är jag glad att jag hamnade i Sverige och på Chalmers, säger han.

En pågående passion för matematik

Seriks matematikintresse föddes tidigt och präglades av hans pappa som var professor i teoretisk mekanik. Han gick i en specialiserad matematik- och fysikskola i dåvarande Alma-Ata med andra elever med stort intresse och motivation. Efter studier vid Moskvauniversitetets prestigefyllda fakultet för mekanik och matematik disputerade han 1983 vid Steklov-institutet inom sannolikhetsteori.

När Serik kom till Sverige, efter tidigare års gästforskarvistelser hos professor Peter Jagers, mötte han en helt annan utbildningskultur än den han vuxit upp med. I det sovjetiska systemet samlades de mest motiverade eleverna i spetsklasser för att nå ett slags maximalt ämnesdjup. I Sverige var jämlikhet och en platt hierarki grundvärden. Han framhåller särskilt tilliten som genomsyrar det svenska samhället, och tron på att människor gör sitt bästa utan att försöka luras, som något fint. Men också som en avgörande kulturskillnad från sin uppväxt:

- Allt har sina fördelar och nackdelar, men jag ser logiken i det svenska systemet med tillit och väljer oftast den svenska sidan om jag måste, säger Serik.

Cancerforskning

Idag, vid sidan av rollen som avdelningschef, arbetar Serik med modeller med fokus på förgreningsprocesser och som förklarar hur populationer växer, minskar eller dör ut över tid. Modellerna används bland annat i ett tvärvetenskapligt projekt tillsammans med kollegan Ezster Lakatos och cancerforskaren Anders Stålberg vid Sahlgrenska för att bidra till att utveckla mer precisa upptäckmetoder av cancerceller.

Chalmers är plats där arbetsmiljön påminner om en familj – med omsorg, tillit och rimliga krav.

AI och komplext tänkande

Under intervjun rör vi oss ofrånkomligen mot AI. Det är en omvälvande kraft och en tsunami som universitet och lärare ännu inte helt har anpassat sig till, enligt honom. Begreppet komplexitet framträder strax därefter som ett nyckelord under intervjun; att förstå hur naturen, fenomen och människor hänger ihop i komplexa system. Men komplexitet kräver också utveckling, vilket många kan tycka är svårt, enligt Serik. 

En utvecklad syn på excellens

Efter ett långt yrkesliv vet Serik att excellens inom akademin är mer än antalet artiklar och citeringar. Han menar att Chalmers framtid ligger i att kombinera en stark forskningsmiljö med en förstklassig undervisning och god arbetsmiljö. Han efterlyser större erkännande av pedagogisk skicklighet vid rekrytering och befordran men varnar försiktigt för att underskatta AI:s påverkan på hur vi undervisar. Och hur bör undervisning ske gentemot en generation som är van vid korta videor, AI och snabba intryck?

Enligt honom handlar lärande inte om att ständigt uppdatera sin kunskap, utan om att odla mänskliga kvaliteter som nyfikenhet, empati och förmågan att likt Sokrates ställa frågor. Han ser därför en stor potential i att Chalmers satsar på tvärvetenskap, livslångt lärande och öppna kurser för allmänheten.

- Vi borde vara kända som bäst i Sverige på att lära ut matematik. Vi måste vara framsynta och våga förändra undervisningsformat med tiden och teknikutvecklingen. Ett samlat campus och ett mer fokuserat utbud av mastersprogram är positiva steg.

Om ungdomen visste, om ålderdomen kunde

Serik berättar om pensionen som en psykologisk omställning. Under sommarens långa semester fick han en försmak av livet utan fasta arbetsuppgifter, med den återkommande insikten att mening hänger ihop med ansvar. Han planerar att fortsätta forska som professor emeritus och vara mentor till yngre forskare och studenter, inte minst utifrån den tidigare nämnda insikten att lämna sin komfortzon för att utvecklas. Familjen, med tre döttrar i skolåldern, är en viktig drivkraft. Serik överväger att undervisa på gymnasienivå för att inspirera fler unga att våga möta matematikens utmaningar.

Mot slutet av intervjun framstår hans yrkesresa som något mer än en akademisk framgångssaga - utan också en berättelse om hur internationella erfarenheter, tvärvetenskapligt komplext tänkande och respekten för mänskliga värden kan inspirera akademin. 

- När jag tittar tillbaka är jag glad att jag hamnade i Sverige och på Chalmers. Det är plats där arbetsmiljön påminner om en familj – med omsorg, tillit och rimliga krav. Vi är inte perfekta, men vi försöker alltid göra vårt bästa och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt, avslutar Serik.

Serik Sagitov
  • Professor, Tillämpad matematik och statistik, Matematiska vetenskaper

Skribent

Daniel Stahre